Moulton bicykle – britská prémiová trieda vo svete skladacích bicyklov

Moulton bicykle Britská prémiová trieda vo svete skladacích bicyklov
fot. bikeradar.com

Raz som na stanici videl chlapíka, ktorý vyťahoval z tašky bicykel. Nie nejaký Decathlon za tisícku, ale lesklý skladací bicykel, ktorý vyzeral ako socha v galérii. Ukázalo sa, že je to Moulton. A stál viac než môj mesačný rozpočet na všetko. Alebo dokonca niekoľko rozpočtov.

Tieto bicykle sú skutočný fenomén. Malé kolieska – také ako na detských bicykloch, ale nenechaj sa oklamať. Plné odpruženie vpredu aj vzadu. Rám, ktorý sa dá rozložiť na časti alebo zložiť, podľa modelu. Všetko ručne vyrábané v nejakej manufaktúre v Anglicku. A ceny začínajú na niekoľkých tisícoch zlotých, a horná hranica? No práve, tá neexistuje. Môžeš minúť 30 000, 40 000 alebo ešte viac. Preto ich ľudia prirovnávajú k Rolls-Royce – lebo to nie je výbava pre každého.

Moulton bicykle – Rolls-Royce medzi skladacími bicyklami

Bicykel Moulton

fot. traditionalcycleshop.co.uk

Väčšina z nás si skladacie bicykle spája s Bromptonom. Praktický, mestský, relatívne cenovo dostupný. Moulton je však úplne iná liga. Tam, kde Brompton stavia na jednoduchosť a univerzálnosť, Moulton ide do inžinierstva naplno. Odpruženie funguje ako na kvalitnom horskom bicykli, lenže na malých kolesách. Geometria rámu je výsledkom výpočtov, nie výrobných kompromisov. Toto nie je bicykel na rýchle zloženie a vhodenie do metra. Je to stroj pre niekoho, kto chce naozaj dobre jazdiť – a je ochotný si za to priplatiť.

Kto si takéto kúsky kupuje? Nadšenci, zberatelia, niekedy architekti alebo dizajnéri, ktorí majú radi krásne spracované veci. V Japonsku či Veľkej Británii existujú kluby majiteľov Moultonov. Stretávajú sa, jazdia spolu, vymieňajú si skúsenosti – trochu ako majitelia klasických porsche. Na Slovensku je to stále výklenok, ale tieto bicykle vídam čoraz častejšie v uliciach väčších miest.

Teraz, po pandémii, sa opäť veľa hovorí o mestskej mobilite. Ľudia hľadajú niečo viac než elektrickú kolobežku či základný skladací bicykel. Chcú kvalitu, dizajn, jedinečnosť. A práve preto sa oplatí pozrieť na Moulton – je to príklad, ako sa dá spojiť funkcia s luxusom. Nabudúce porozprávam, odkiaľ sa vlastne tento koncept vzal a prečo niekoho v šesťdesiatych rokoch napadlo stavať bicykle s malými kolesami a odpružením.

Od revolúcie v roku 1962 po edíciu 60th Anniversary – cesta ku kategórii premium

Je ťažké tomu uveriť, ale prvé Moultony mali vyriešiť úplne prozaický problém – únavu po jazde mestom. Dnes jeden bicykel tejto značky môže stáť toľko, čo slušné ojazdené auto. Ako sa stalo, že z projektu pre strednú triedu vznikol predmet túžby zberateľov?

Dr Alex Moulton nebol žiadny cyklistický fanatik. Pracoval ako inžinier na odpružení pre Mini – pamätáte si to malé, kultové autíčko? V 50. rokoch jazdil denne do práce a jednoducho ho rozčuľovalo, aké nepohodlné sú bicykle. Pevný rám, veľké kolesá, každá diera na ceste bola rana do chrbtice. V roku 1962 ukázal svetu niečo zvláštne – malý bicykel so 17-palcovými kolesami, rámom F-frame a práve, gumovým odpružením. Ľudia naňho pozerali ako na mimozemšťana, ale nápad fungoval. Rám sa skladal, takže sa dal zabaliť do kufra auta.

Šesťdesiate roky boli naozaj zlatou érou. Model Spaceframe prišiel na trh a spôsobil senzáciu – do konca dekády sa predalo viac ako 50 000 kusov. Britská kráľovská rodina jazdila na Moultonoch, bicykle sa objavovali vo filmoch, športovci ich používali na tréningy. Zdalo sa, že toto je budúcnosť bicyklov všeobecne. Lenže budúcnosť býva nepredvídateľná. V roku 1969 firma skrachovala – bankrot. Práva na výrobu prevzala Raleigh a paradoxne, to bola pre značku katastrofa. Začali vyrábať lacnejšie verzie bez odpruženia, čo vlastne ničilo samotnú myšlienku Moultona.

Alex Moulton sa nevzdal. V 70. rokoch skúšal rôzne spolupráce – model Cyclone s Pashley, experimenty, prototypy. Značka nejako prežívala, ale už to nemalo ten rozmach. Až okolo roku 2000, keď založil Moulton Developments Ltd., začal sa nový príbeh. Séria New Series (NS) bola reštartom. Lenže tentoraz už nešlo o masovú dostupnosť. Oceľ, hliník, a nakoniec karbón. Ceny rástli, výroba klesala, ale kvalita bola ohromujúca.

Po smrti Moultona v roku 2012 firma prešla niekoľkými rukami. Najprv Pilon, potom AJM Group. A práve v tomto období sa začalo diať niečo zaujímavé – Moulton prestal byť len skladacím bicyklom, stal sa prémiovým produktom. Možno preto, že noví majitelia pochopili, že výnimočnosť nie je chyba? Alebo sa jednoducho trh zmenil a ľudia začali hľadať niečo iné než ďalší obyčajný bicykel.

Posledné roky to je už čistý high-end. Model eNS1 je prvý e-bike značky a zavedenie karbónového rámu NS1 Carbon ukázalo, že idú do technológií. Edícia 60th Anniversary z roku 2022 bola vlastne symbolom – limitovaná séria, astronomické ceny, ale vypredala sa za pár mesiacov. Japonsko a Ázia sa zbláznili do Moultonov, kluby majiteľov organizujú zrazy, niektoré kusy zo 60. rokov idú na aukciách za sumy, ktoré sa mi ani nechce písať.

Práve táto cesta – od praktického bicykla pre každého po kultový objekt – spôsobuje, že dnes Moulton nie je len značka bicyklov. Je to kus histórie dizajnu, inžinierstva a vlastne aj tvrdohlavosti jedného človeka. Aby ste pochopili, prečo sú tieto bicykle také drahé, treba sa pozrieť na ich konštrukciu. Ale o tom za chvíľu.

Bicykel Moulton Cena

foto: cyclefit.co.uk

Kľúčové dátumy v histórii značky:

  • 1962 – prvý prototyp s rámom F-frame a malými kolesami
  • 60. roky – vrchol popularity, model Spaceframe, predaných viac ako 50 000 kusov
  • 1969 – bankrot a prevz

Inžinierstvo, modely a ceny – čo v skutočnosti kupujeme, keď platíme za Moultona

Za čo vlastne platíme desiatky tisíc zlotých, keď kupujeme Moultona? Pretože neklamme sa – to nie sú sumy, ktoré by sme dali za bicykel bez rozmýšľania. Možno si kúpime Brompton za 8 tisíc bez väčšieho zaváhania, ale Moultona za 25 alebo 30? To je už rozhodnutie, ktoré si treba dobre premyslieť. A tu je kľúčom práve inžinierstvo. Nie dizajn, nie prestíž, nie názov – hoci to všetko hrá svoju rolu – ale konkrétne technické riešenia v ráme a odpružení.

Začnime tým, čo najviac bije do očí: konštrukcia rámu. Moulton používa niekoľko rôznych typov podľa modelovej línie. Najpopulárnejší je Spaceframe – priehradový rám z hliníkových rúrok 6061 alebo 7005, ktorý trochu pripomína kostru mosta. Vďaka trojuholníkovým geometrickým tvarom je tuhý ako tyč, ale zároveň ľahký. Potom tu máme NS1 Carbon, ktorý kombinuje hliník s karbónovými prvkami T700 – tu hmotnosť niekedy klesá pod 10 kg, čo je na bicykel s plným odpružením pôsobivé. No a APB – Advanced Performance Bike – vlajková séria z najkvalitnejších hliníkových zliatin, kde je všetko precízne prispôsobené výkonu. Geometria? Nebudem tu uvádzať tabuľky s reach a stack, lebo toto nie je manuál pre biomechanických nadšencov, ale všeobecne povedané, Moulton má o niečo vzpriamenejšiu pozíciu ako typická cestná, čo prináša pohodlie na dlhších trasách bez straty efektivity.

Čo je ešte dôležitejšie – rám je segmentovaný a skladá sa naprieč stredom. Nie je to skladanie ako pri Bromptone, kde bicykel zložíme do kompaktného balíka. Pri Moultonovi spájame alebo rozdeľujeme dve polovice, čo umožňuje vložiť ho do kufra auta alebo lietadla, ale počas jazdy si zachováva plnú tuhosť. Nie je tu žiadna vôľa, žiadne vŕzganie ani po niekoľkých mesiacoch používania.

Teraz odpruženie. To je skutočný game changer. Moulton je jeden z mála bicyklov, ktorý má nezávislé odpruženie na prednom aj zadnom kolese – a hovoríme o bicykli s malými kolesami 17″ vzadu a 20″ vpredu. Zdvih odpruženia je zvyčajne 30–50 mm, s kombináciou gumových prvkov a pružín (rubber/coil). Znie to málo, ale v praxi to stačí, pretože malé kolesá samy o sebe rýchlejšie reagujú na nerovnosti. Výskumy ukazujú, že systém Moulton znižuje vibrácie asi o 30–40 % v porovnaní s tuhými rámami rovnakej veľkosti. Sám Alex Moulton sa odvolával na testy, kde jeho bicykle merali na dlažobných kockách – a tam je ten rozdiel naozaj vidieť. Malé kolesá plus odpruženie znamenajú rýchle zrýchlenie v meste a prekvapivo hladkú jazdu aj na štrkových cestách. Čo strácame? Minimálne nižšiu maximálnu rýchlosť na dlhých rovinách – niektorí testujúci hovoria o 2–3 km/h v porovnaní s 28-palcovými, ale to je otázka aerodynamiky, nie samotnej konštrukcie.

Prejdime ku konkrétom. Aké modely si môžeme kúpiť a koľko stoja?

ModelHmotnosťBehCena (£ / PLN)UrčenieKľúčová vlastnosť
NS Double7~11,5 kg14 (2×7)3 200 / ~17 000Mesto, každodenné dochádzanieKompromis medzi cenou a výkonom
TSR90~10,8 kg27 (3×9)5 800 / ~28 000Turistika, gravelŠiroké prevody, odolnosť
eNS1~16 kg
Moulton bicykel blog

fot. electrabike.ae

Pre koho je Moulton – využitie, komunita a trh (aj v Poľsku)

Kto je typický majiteľ Moultona? Predstavte si chlapíka po štyridsiatke, ktorý dochádza do práce – zarába slušne, ale neznáša státie v zápchach. Skladací bicykel nie je pre neho detská hračka, ale nástroj. Chce pohodlie a keď už má minúť väčšiu sumu, očakáva, že stroj naozaj splní očakávania. A má byť iný než všetky tie mestské skladacie bicykle z Metra.

Profil zákazníka je pomerne jednoznačný. Priemerný vek majiteľov Moultonov je okolo 40+, niekedy viac. Nie sú to ľudia, ktorí si kupujú svoj prvý bicykel v živote. Už ich mali niekoľko, jazdili na klasických cestných alebo horských bicykloch, ale teraz prišiel čas na niečo praktické a výnimočné. Príjmy? Treba to povedať na rovinu – Moulton nie je impulzívny nákup v predajni za dve tisícky. Tu sa bavíme o ochote minúť 20-30 tisíc zlotých, niekedy aj viac, ak niekto chce top model priamo z Bradfordu. Technickí nadšenci, zberatelia netradičných konštrukcií, biznismeni – to je ich jadro.

Praktické využitie je zaujímavý príbeh, pretože Moulton má svoje jasne vymedzené výklenky.

Predovšetkým je to dochádzanie vo veľkých mestách. Londýn, Tokio – tam sú Moultony viditeľné. Novinár BBC naloží svoj skladací APB do taxíka, dorazí na miesto, pokračuje ďalej. Japonský salaryman si vezme TSR do vlaku, prejde dve stanice, rozloží ho a má ešte tri kilometre do kancelárie po pohodlnej cyklotrase. Kompaktnosť pri plnom komforte jazdy – to funguje.

Druhá vec je turistika. Modely TSR s nosičmi a brašnami sú skvelou výbavou na bikepacking. Odpruženie zvláda nerovnosti, geometria umožňuje jazdiť dlho bez bolesti chrbta. Ľudia podnikajú na Moultonoch výpravy po Japonsku, po Škótsku. Nie je to síce bicykel na Rallye Dakar, ale na poľné cesty a dlhé asfaltové trasy – určite áno.

Sú tu aj zberatelia. Staršie modely, najmä tie z ocele Reynolds z 80. rokov, dosahujú na aukciách zaujímavé ceny. Použitý klasický Moulton vo výbornom stave môže stáť viac než nový bicykel bežnej značky. V Japonsku existuje celý kult – kluby majiteľov organizujú zrazy, výstavy, výmeny modelov. Moulton Rally vo Veľkej Británii je každoročné podujatie, kde sa stretávajú stovky ľudí s bicyklami Alexa Moultona. Sú historky o kusoch s nájazdom cez 100-tisíc kilometrov. Ak sa oň dobre staráte, jednoducho sa nekazí.

Aby to však neznelo príliš ružovo – sú situácie, keď je Moulton jednoducho zlý nápad. Cestné preteky? Zabudnite. Agresívna jazda po singletrackoch? Tiež nie. Ak niekto hľadá len najlacnejší skladací bicykel do metra – Romet Wigry za 1500 zł to zvládne lepšie. Pre človeka, ktorý raz za mesiac zájde do parku, je Moulton prehnaný ako kupovať Porsche na týždenný nákup.

Geografia trhu je celkom špecifická. Hlavné trhy sú Veľká Británia (samozrejme, je to domovina značky), Japonsko (absolútny fenomén – tam má Moulton status dizajnovej ikony), USA a západná Európa. V Ázii predaj rastie – Taiwan, Kórea. Prémiový segment skladacích bicyklov je výklenok, ale Moulton je v ňom lídrom, pokiaľ ide o rozpoznateľnosť.

A Slovensko? No práve. Oficiálny distribútor už roky chýba. Kto chce Moultona, musí si zabezpečiť súkromný dovoz z UK alebo

Kde kúpiť bicykel Moulton

fot. objectsofuse.com

Ako premýšľať o kúpe Moultona – závery a pohľad do budúcnosti

Po niekoľkých mesiacoch alebo dokonca rokoch záujmu o značku Moulton, po prehliadaní tisícok fotografií, prečítaní desiatok recenzií a zhliadnutí každého dostupného videa, prichádzame k otázke: má to vôbec zmysel? Lebo jedna vec je vedieť, že niečo je inžiniersky geniálne, druhá – rozhodnúť sa pre kúpu.

Skúsme všetko, čo vieme, spojiť do niečoho praktického.

Najprv silné stránky. Po prvé, kvalita jazdy – naozaj to funguje, malý rám neznamená malý komfort, práve naopak. Po druhé, kompaktnosť bez skladania – dá sa uskladniť bez toho, aby zaberal polovicu bytu, a keď treba, dá sa prepraviť. Po tretie, odolnosť konštrukcie – Moulton pokojne prežije svojho majiteľa, ak sa oň bude starať. A štvrté, statusový aspekt – rozpoznateľný bicykel, ktorý vzbudzuje rešpekt, hoci pre niektorých to nie je dôležité. Piata vec – mimoriadna univerzálnosť, od každodennej jazdy až po dlhé randonné.

Kde kúpiť bicykel Moulton

fot. thespoken.cc

Teraz problémy. Cena, samozrejme – to je najväčšia bariéra, hovoríme o násobkoch priemernej mzdy. Servis môže byť náročný, najmä v Poľsku – diely sa dovážajú, mechanici nemajú skúsenosti. Dostupnosť modelov je obmedzená, často sa čaká mesiace. Charakter jazdy nie je pre každého, niekto nemusí akceptovať pozíciu, geometriu, iný feedback. A napokon, hmotnosť – niektoré kusy nie sú vôbec ľahké, najmä turistické verzie.

Skôr než niekto zájde k predajcovi alebo pošle peniaze na účet, oplatí sa položiť si pár otázok. Mám naozaj rozpočet nielen na kúpu, ale aj na údržbu a prípadné opravy? Aký je môj štýl jazdy – rýchla mestská jazda, dlhé trasy, turistika s batožinou? Kde budem servisovať – je v okolí niekto, kto pozná túto značku? Čo je dôležitejšie – prestíž alebo funkčnosť, pretože rozdiel medzi TSR a Space Frame je obrovský v cene pri podobných možnostiach. Som pripravený na niekoľkomesačné čakanie a nutnosť dovozu? Mám iné bicykle na rôzne príležitosti, alebo by mal byť tento jediný?

Pri pohľade do budúcnosti vidíme určité trendy. E-bicyklov bude pribúdať – prémiové značky už testujú integráciu elektriky s tradičnou konštrukciou, je to nevyhnutné. Personalizácia pravdepodobne dosiahne vyššiu úroveň, možno už o dva roky si budeme konfigurovať svoj Moulton v aplikácii, ktorá pomocou algoritmov prispôsobí geometriu nášmu telu. Ceny budú skôr rásť, pretože inflácia a rast nákladov na prácu v Anglicku sú fakty. Expanzia do Ázie sa zdá logická – Čína a India majú rastúcu strednú triedu, ktorá si cení britský štýl. Ale konkurencia nespí, masovo vyrábané skladacie elektrobicykle z Taiwanu dnes stoja desatinu ceny Moultona.

Pre koho je bicykel Moulton

fot. electrabike.ae

Z dlhodobého hľadiska možno Moulton vnímať ako investíciu – niektoré staršie modely APB dnes stoja viac než v deň uvedenia na trh. Je to tiež bicykel na tridsať rokov, nie na jednu sezónu. A predovšetkým, je to manifest prístupu k mobilite – anti-automobilová voľba ľudí, ktorí myslia ekologicky a urbanisticky.

Na záver poviem toto. Moulton nie je bicykel pre každého. Je pre toho, kto si cení inžinierstvo viac než marketing, kvalitu viac než kvantitu, dlhodobosť viac než rýchlu odmenu. Pre ostatných je množstvo lacnejších, skvelých možností.

Mark

redakcia lifestyle & šport

Luxury Blog