Sylwia Gorak – ” v umení je pre mňa dôležitá absolútna sloboda a nadčasovosť”
Dnes rozhovor s umelcom, ktorý je rebelský, nekonvenčný a neskutočne si uvedomuje, čo je dnešná maľba. Sylwia Goraková je jedinečný človek, ktorý tvorí kvalitné umenie. Sú to obrazy o nespútanej prírode, slobode a slobode štetca! Prečítajte si prosím článok.
Ako nazvete svoju prácu?
Ťažko sa mi to definuje. Spravil som si diplom z performance a konceptuálneho umenia a stále sa venujem hlavne tejto oblasti (plus vokály). Maľba a kreslenie sú zároveň moje základné denné aktivity.. Veľmi nerozmýšľam nad tým, či danosť obrázok bude abstraktná, figuratívna, synestetická alebo maľovaná tradičnou renesančnou technikou lazúrovania. Toto sú len mnohé spôsoby, ktoré používam na získanie správy, ktorú chcem. Často využívam existujúce techniky a štýly ako DJ, niekedy si vytvorím svoj vlastný. Všetko závisí od konkrétneho konceptu. Preto nerád pomenúvam alebo obmedzujem kreativitu.
Je to fascinácia prírodou alebo prírodou v skresľujúcom zrkadle?
Vzťah k prírode je najdôležitejším vzťahom v živote každej bytosti. Žiaľ, nie každý si to v dnešnej dobe dokáže uvedomiť. Tento vzťah oslavujem a pociťujem počas celého života a každý deň. Je to veľmi vedomý proces a tiež veľmi kreatívny. Väčšina mojich obrazov vyplýva z hlbokého spojenia s prírodou a sú jej prejavom.
Čo vo vašom umení porušuje konvencie maľby?
Možno je to tým nedostatkom prísnych pravidiel, konkrétnosti, mien a úloh. V umení je pre mňa dôležitá absolútna sloboda a nadčasovosť. Móda, trendy ani aktuálne témy ma nezaujímajú.
Kedy ste mali pocit, že maľovanie bude vo vašom živote hrať hlavnú úlohu?
Pravdepodobne po skončení Vysokej školy výtvarných umení. Konečne som mohol maľovať čokoľvek a ako som chcel, bez opráv a známok.
Aký je najlepší spôsob, ako prísť so surrealistickými nápadmi?
Spanie.
najlepšie sa mi pracuje s farbami…..
olej. Olej je moja vec, niekedy sa čudujem nad týmto geniálnym vynálezom. Olejové farby obsahujú celý viditeľný svet. Dokážu lepšie prezentovať realitu ako fotografia a dokážu zhmotniť aj iné svety a abstraktné predstavy.
Milujem veľké alebo malé formáty?
Každý
Vo vašich dielach sa objavuje človek a príroda, čo vás viac ovplyvňuje?
Samozrejme, príroda, príroda.
Povedzte nám, aké máte skúsenosti s umením v zahraničí, v čom sa líši od domáceho trhu?
V New Yorku som žil niekoľko rokov. Mal som aj americké štipendium v New Yorku a San Franciscu. K tomu švajčiarske a nemecké štipendiá. Výstavy a prejavy v Londýne, Japonsku, Číne, Macedónsku, Bosne a Hercegovine, Srbsku, Fínsku, Mexiku, Rakúsku, Indonézii, Ukrajine, Litve, Kanade, Švajčiarsku, Nemecku, Turecku, Indii. Účasť na medzinárodných umeleckých veľtrhoch vo Vilniuse, Kanade a Nemecku. Každý umelecký trh je iný, záleží od krajiny. Kde majú ľudia viac peňazí, kúpia si obraz, ktorý sa im jednoducho páči. V Poľsku si ľudia často kupujú to, o čom sa dočítajú v novinách alebo čo im poradí galéria. Boja sa vybrať si sami:)
Aký je váš cieľ v profesionálnom živote?
Cieľom je proces. Vytvorte proces. Kontemplácia cez maľbu.
V akých interiéroch by ste chceli vidieť svoje umenie?
Moje obrazy sa hodia do každého interiéru. Krásne vyzerajú v súčasnej a minimalistickej architektúre, ale aj v tej historickej. Svoj obraz som videl v klasicistickom paláci s prvkami saského rokoka a v hoteli v štýle art deco.V súkromných domoch z 80. rokov a v starých rezidenciách. Vyzerajú dobre aj v továrenských a kancelárskych interiéroch.
Akú tému nikdy nebudete riešiť?
V umení nemám rád politické ani sexuálne témy.Nemám rád ani triviálne témy. Aj keď akty, najmä mužské, niekedy maľujem pomocou konkrétnych živých modelov
O čom píšete v CLAM Magazine Paris?
CLAM Magazine Paris vedie sériu rozhovorov s umelcami a známymi filmovými hercami (napríklad Isabelle Huppert, David Lynch) na konkrétne témy. Dal som niekoľko rozhovory-články na tému “Šťastie” – čo pre mňa znamená “Zážitok”, “Čerstvosť” a podobné témy. Písal som hlavne v kontexte umenia a cestovateľských zážitkov. Každý rok odporúčam aj niekoľko poľských umelcov na výstavu v časopise, ako aj poľskí zberatelia.V plánoch.je celá problematika o poľskom umení.
Je maľba únikom do iného sveta?
Vlastne nie útek, pretože vlastne nemám pred čím utiecť. Jedinou výnimkou je progresívna degradácia životného prostredia, výrub stromov a lesov. To určite ovplyvňuje moju tvorbu a maľovanie je často snahou odbúrať stres s tým spojený. Navyše, maľba je skôr o obdive k svetu, kontemplácii, analýze a syntéze javov.
Najlepší čas na vytvorenie dobrého umenia?
Maľujem len za denného svetla.
Ako žiť v súlade s umením a šedou realitou?
Kúp si obraz:)
Ďakujeme za inšpiratívny a zaujímavý rozhovor! Prajem veľa šťastia v galérii Luxusné produkty a všetky úspechy vo vašom profesionálnom živote.
Zanechať komentár