Príbeh značky Versace: Od mladého krajčíra až po módnu ikonu

História značky Versace
zdroj: papermag

Existujú určité značky, ktoré vyčnievajú nad všetkými ostatnými a stávajú sa ikonami štýlu a luxusu. Jedným z takýchto unikátnych prípadov je Versace. História značky Versace začína skromnými začiatkami a mení sa na príbeh vášne, odvahy a neobyčajnej krásy. Dnes je značka známa svojim extravagantným štýlom, výraznými vzormi a vynikajúcim remeselným spracovaním. Za jeho označením sa skrýva aj veľká vízia a odkaz, ktorý pretrváva mnoho rokov. Ako sa Giannimu Versacemu podarilo vytvoriť toto nadčasové módne impérium?

Začiatky značky

História značky Versace má svoj pôvod v Taliansku a hlavnou postavou tohto nevšedného počinu bol Gianni Versace. Narodil sa 2. decembra 1946 v Reggio di Calabria v Taliansku ako tretí zo štyroch súrodencov. Demonštroval už od malička záujem o módu a umenie, a jeho skutočný navrhovanie oblečenia bolo mojou vášňou. Všetko to začalo v malej krajčírskej dielni, kde Gianni pracoval na svojich prvých návrhoch pre vybranú skupinu klientov. Sám vyrastal v krajčírskej dielni svojej mamy.

História značky Versace
Jedinečná história značky Versace
zdroj: wwd.com

Šancu rozvíjať svoju kariéru mal v roku 1972, keď dostal ponuku na vytvorenie vlastnej kolekcie oblečenia v Miláne. Čoskoro potom začal pracovať ako dizajnér pre známe módne domy ako napr Florentine Flowers alebo Callaghan. Gianni sa od začiatku rád obklopoval luxusom. Svoje návrhy vytvoril s mimoriadnou odvahou, aby zdôraznil ženskú krásu a siluety. Bol veľkým milovníkom architektúry a inšpiráciu čerpal z obdobia baroka, ktorého vplyv bol viditeľný v jeho módnych návrhoch.

Čo je dôvod veľký talent a kreativita mladý Gianni sa rýchlo dal pocítiť. Mal výnimočný zmysel pre estetiku a neuveriteľná vášeň pre prácu. Čoskoro získal uznanie v priemysle, čo mu umožnilo otvoriť si vlastný butik v Miláne, ktorý pomenoval po sebe – Versace. Neurobil to však úplne sám – značku založil v roku 1978 v spolupráci so svojimi súrodencami , Donatella a Santi Versace. Gianniho mladšia sestra a múza sa ujala reklamy značky, zatiaľ čo jeho starší brat sa staral o financie talianskeho impéria.

Excentrický štýl značky

Versace si už od začiatku získal uznanie pre svoj originálny dizajn a odvážny, až výstredný prístup k móde. Gianni horlivo využíval motívy odkazujúce na grécku mytológiu, kultúru a umenie, ktoré priťahovali pozornosť celebrít, hudobných hviezd a veľvyslanci značky. Sám veril, že jednou z najväčších mocností, ktoré neovládajú len módu, ale celý svet, je sexepíl. Značka sa rýchlo stala rozpoznateľnou vďaka svojim charakteristickým vzorom, akými sú Medúza, grécke motívy či logo s charakteristickým nápisom „VERSACE“.

Postupom času si značku obľúbili hviezdy pre jej výraznosť a jej výtvory sa začali objavovať na červených kobercoch a obálkach časopisov. Okrem toho, Gianni Versace zohral kľúčovú úlohu pri vytváraní tohto fenoménu “supermodelky” v 90. rokoch 20. storočia.Na jeho prehliadkach vystupovali najväčšie modelingové hviezdy, ako napr Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista a Claudia Schiffer. Tak ako dnes, kampane propagujú napríklad známe mená mimo brandže športovci v Calvin Klein, takto to kedysi robili modelky svetového formátu.

Cesta k úspechu Príbeh značky Versace
Cesta k úspechu – história značky Versace
zdroj: othermag.com

História značky Versace je opradená tragédiou

Bohužiaľ to boli až budúce udalosti, ktoré mali značku predefinovať. Menej ako dve desaťročia po vytvorení Versaceho bol Gianni tragicky zavraždený v Miami. 15. júla 1997 bol dizajnér zastrelený na schodoch svojho domu v Miami Beach, keď sa vracal z bežnej rannej prechádzky pozdĺž útesu v Ocean Drive na Floride. V roku 2018 sa uskutočnila premiéra seriálu Ryana Murphyho „Americký kriminálny príbeh: Atentát na Versaceho“, v ktorom tvorca predstavil súčasne dôležité momenty zo života obete a vraha Giovanniho Versaceho a Andrewa Cunanana.

Hoci to bola pre svet módy nepredstaviteľná strata, značka sa nevzdala a pokračuje vo svojom jedinečnom odkaze. Kormidlo značky prevzala Donatella Versace, ktorá rýchlo ukázala, že má aj dostatok talentu a charizmy. Donatella sa ukázala ako talentovaná dizajnérka apokračovala v odkaze svojho brata, ktorá predstavuje nové rady oblečenia, doplnkov a parfumov. Pod jej vedením si Versace udržal pozíciu jednej z najvýznamnejších a najvplyvnejších módnych značiek na svete.

Nová éra Versaceho

Značka pod vedením Donatelly rozšírila svoju ponuku o nové produktové rady. Predstavili sa kolekcie haute couture, ležérna línia, športová línia, ale aj pánske, dámske a detské kolekcie. Donatella sa výrazne podieľala na globálnej expanzii značky. Nové butiky Versace sa otvorili vo veľkých mestách po celom svete, ako napr New York, Paríž, Tokio, Londýn či Hong Kong. Značka sa stala dostupnou pre širokú medzinárodnú skupinu zákazníkov.

Dôležité je, že návrhárka pokračovala v bratovej kreativite, no zároveň predstavila svoj vlastný pohľad na módu. Jej návrhy sa vyznačovali romantickejším a subtílnejším prístupom, no stále si zachoval jedinečný štýl a extravagantnú estetiku, pre ktoré bola značka oceňovaná. Donatella tiež predstavila nové technológie vo výrobe a dizajne. Po Gianniho smrti začala značka pri výrobe svojich produktov využívať moderné materiály, tlačové techniky a inovatívne riešenia, čo jej umožnilo vytvárať čoraz pokročilejšie kolekcie.

Nový kreatívny riaditeľ navyše dokonale pochopil silu imidžu a takzvanej celebrity v móde. Spolupracovala s mnohými hviezdami a známymi osobnosťami, ktoré módny dom propagovali ako jeho ambasádorky. Samotná Donatella sa tiež ochotne zapájala do rôznych charitatívnych a spoločenských aktivít. Preto značka Versace podporuje mnohé organizácie a iniciatívy, ktoré sa zameriavajú na vzdelávanie, zdravie a ochrana životného prostredia.

História značky Versace plná vášne a oddanosti
História značky Versace plná vášne a oddanosti
zdroj: vogue.com

Práca plná inšpirácie

Po rokoch neistoty, strachu a boja so závislosťou Donatella Versace verila v jedinečnú prácu svojho brata a v seba. V súčasnosti má návrhár aj podporu silných a vplyvných žien. Nielenže udržiava dlhoročné priateľstvá so supermodelingovými ikonami 80. a 90. rokov, ale získava si aj podporu súčasných topmodeliek, ktoré tvoria základ jej módneho impéria. Jej skúsenosti a mimoriadny zmysel pre estetiku rozvíjaný rokmi sú to, čo je viditeľné v dnešnom vnímaní značky.

Jedinečnú históriu značky Versace obohacuje mimoriadny vzťah medzi súrodencami, naplnený láskou k sebe navzájom a k móde. Skutočne, skvelý návrhár a jeho o osem rokov mladšia sestra boli prakticky nerozluční. Ako dieťa bola Gianniho prvým modelom a on sa naučil pripínať látku na jej postavu. „Ak by som sa mal jedného dňa oženiť, vybral by som si dievča ako Donatella,“ hovorieval Gianni. Donatelle bol nazývaný aj jeho pasom do sveta žien. Možno práve vďaka chvíľam stráveným so svojou milovanou sestrou spoznal mladý návrhár ženské potreby a požiadavky vrátane módy.

História značky Versace – aká je dnes?

História značky Versace je nepochybne príbehom odvahy, vášne a kreativity, ktorý začal od skromných začiatkov. Jej vplyv na svet módy je nepopierateľný a to, čo sa začalo u jedného mladého krajčíra, sa stalo dedičstvom, ktoré pretrvá dlhé roky. Versace nie je len značka, je to symbol jedinečnej vízie a krásy a dôležitý hlas pripravený ovplyvňovať zmeny v tomto odvetví. Zaujímavé je aj to, ako súčasné značky presahujú hranice svojich odvetví. Skvelým príkladom toho môže byť plážový klub pod hlavičkou iného slávneho módneho domu – Fendi. Aby som to zhrnul, módny dom Versace zostáva majetkom rodiny Versace a pokračuje vo svojej expanzii bez straty svojho charakteristického štýlu a triedy.