Kampaň „Odvráťte sa od kožušiny“ v novej verzii

Kampaň Peta Turn Away From Fur
Foto eu.usatoday.com

Kampaň „Odvráťte sa od kožušiny“. je iniciatíva vedená organizáciou PETA. Jeho cieľom je zvýšiť povedomie o etických a ekologických aspektoch kožušinového chovu nabádanie ľudí, aby prestali nosiť oblečenie vyrobené z prírodnej zvieracej kožušiny. Prvýkrát ho svetu predstavili modelky z Boss Models Worldwide na „živom billboarde“ 30. októbra 1996. V poslednej dobe sa PETA zameriava aj na výrobu iných materiálov na živočíšnej báze, ako napr vlna, koža a páperie, rovnako neprijateľné ako kožušina. Organizácia pomocou starej kampane opäť upozorňuje na podmienky, v ktorých sa zvieratá chovajú a zabíjajú.

Humanita a móda

“Ľudia za etické zaobchádzanie so zvieratami” – je celý názov medzinárodnej mimovládnej organizácie, ktorej hlavným cieľom je ochrana práv zvierat. Je známa svojimi provokatívnymi a kontroverznými aktivitami, ktorých cieľom je upútať pozornosť verejnosti a upozorniť na existujúce problémy súvisiace s týraním zvierat. V roku 1980, v roku svojho založenia, boli kožušiny stále symbolom spoločenského postavenia. “Každý chcel mať kožušinu” – spomína Ingrid Newkirk, spoluzakladateľka organizácie. “Ale teraz je to minulosť.”

Odvrátiť sa od kožušiny. A z kože, vlny, páperia...
“Odvráťte sa od kožušín. A od kože, vlny, páperia…”
zdroj: vogue.com

Calvin Klein bol jednou z prvých veľkých módnych značiek, ktoré sa začali zbaviť kožušín. To všetko po tom, čo PETA v roku 1994 zaútočila na jeho kanceláriu v New Yorku. V tom istom roku zverejnila obsah propagujúci kampaň „Turn Away from Fur“, kde supermodelky tvrdili, že by radšej chodili nahí, ako by nosili kožušinu. Sociálne médiá a širšia kultúrna konverzácia okolo etickej spotreby to posunuli ešte ďalej. V roku 2017 Gucci oznámil, že kožušina je passé. A v roku 2021 sa jej materská spoločnosť Kering úplne zbaví kožušiny a pripojí sa k radom luxusných značiek od Chanel po Versace.

Hoci značky stále používajú kožušinu, jej predaj sa pomaly začína považovať za nevhodný. V niektorých krajinách ako napr Kalifornia a Izrael je to dokonca nezákonné. Keď však išlo o nepodstatnú súčasť aktivít väčšiny firiem, Kožené výrobky sú ťahúňom predaja v tomto odvetví. Zdá sa teda, že tentoraz má PETA ešte väčší oriešok.

“Odvráťte sa od kožušiny. A od vlny, kože, páperia…”

Pozorujeme v posledných rokoch rastúce povedomie a záujem o ochranu zvierat v odevnom priemysle. Mnoho spoločností a dizajnérov podniká kroky na zníženie alebo úplné odstránenie koženého tovaru, vlny a páperia zo svojich kolekcií. A napriek tomu pre veľkú väčšinu značiek nie je dobré vzdať sa kože alebo vlny. Niekoľko špičkových spoločností, ktoré sa zaviazali, že budú bez kožušín, ignorovalo výzvy aktivistov, aby urobili to isté dokonca aj pre exotické kože, ako je krokodíl, had a pštros, nehovoriac o hovädzej koži.

"Odvráťte sa od kožušiny" a ďalšie
“Odvráťte sa od kožušiny” a ďalšie
zdroj:raisingsheep.net

Aj pre mnohých spotrebiteľov, použitie vlny a kože sa zdá byť menej kontroverzné ako kožušina alebo exotické kože. Mnoho ľudí si myslí, že koža z kráv a oviec nie je produktom, pre ktorý sa zvieratá chovajú výlučne pre kožu, na rozdiel od zvierat, ako sú norky alebo krokodíly. PETA však tvrdí, že priemysel je rovnako krutý a ohrozuje blaho zvierat, ktoré sú jeho súčasťou.

Napriek vývoju alternatívnych syntetických materiálov sú to práve spotrebitelia, ktorí majú v skutočnosti významný vplyv na rozhodnutia odevných značiek. Vedomým výberom nákupov, vyjadrením názorov a podporou značky, ktorá sa venuje aktivitám zameraným na zvieratá, môžu ovplyvniť transformáciu módneho priemyslu. “Tvrdo pracujeme na tom, aby sme ľudí prebudili,” povedal Newkirk. “Kožušina je teraz zrejmá, koža je stále zrejmejšia… vlna je najtvrdšia.” Kampaň „Odboč od kožušiny“ pripomína, že keďže kožušina sa stala minulosťou, šancu majú aj iné materiály.