Odevná značka Off White – komu patrí?

Vo svete módy, kde sa hranica medzi haute couture a pouličným štýlom čoraz viac stiera, nemožno nespomenúť Off-White. Odevná značka Off-White od svojho vzniku vyvolávala emócie – spájajúc mestskú drsnosť s luxusným prevedením, čím nanovo definovala pojem streetwearu. No za každým logom sa skrýva príbeh. A práve dnes sa pozrieme na ten, ktorý stojí za Off-White: odkiaľ pochádza, kto ju vedie a aká je jej budúcnosť po odchode zakladateľa.
Odevná značka Off White – vízia, ktorá zmenila tvár pouličnej módy
Zrodenie Off-White v roku 2012 nebolo náhodou, ale výsledkom dlhoročného dozrievania výnimočnej mysle. Jej tvorca, Virgil Abloh, je neobyčajná osobnosť – inžinier s diplomom, DJ, umelec a dizajnér, ktorý síce nemal formálne módne vzdelanie, no mal niečo oveľa cennejšie: cit pre estetiku a schopnosť čítať kultúru. Skôr než si založil vlastnú značku, získaval skúsenosti ako umelecký riaditeľ po boku Kanyho Westa. Práve spolupráca na kreatívnych projektoch v rámci DONDA (Westovej kreatívnej agentúry) mu otvorila dvere do sveta high fashion. V roku 2013, len rok po založení Off-White, sa jeho návrhy začali objavovať na parížskych mólach, čím udával trendy a určoval nové smerovanie módy.

Čím sa módna značka Off-White odlišovala už od samého začiatku? Bola odpoveďou na meniace sa potreby mladých spotrebiteľov – uvedomelých, progresívnych, hľadajúcich módu, ktorá znamená viac než len „pekne vyzerá“. Abloh nevytváral oblečenie, on vytváral kontext – estetický aj kultúrny. Jeho návrhy s charakteristickými úvodzovkami (napr. „SHOELACES“ na šnúrkach alebo „SCULPTURE“ na taškách) sa stali manifestom prístupu k móde ako spoločenskému komentáru.
Zároveň sa Off-White stal priekopníkom v prepájaní sveta luxusu s autentickým pouličným štýlom. Namiesto toho, aby si vybral len jednu cestu, Abloh sa rozhodol spojiť oba póly. Používal prémiové materiály, no zároveň sa nevzdal surovej estetiky. Štýl značky bol od začiatku výrazne grafický – pretínajúce sa šípky, šikmé pruhy, industriálna typografia. To všetko si rýchlo získalo pozornosť módnych nadšencov a bolo uznané za novú klasiku streetwearu, pričom zároveň patrí medzi najluxusnejšie módne značky na svete.
Osud značky po smrti Virgila Abloha
Smrť dizajnéra v novembri 2021 bola obrovskou ranou nielen pre svet módy, ale aj pre kultúru ako takú. Abloh, len 41-ročný, odišiel po dvojročnom, súkromnom boji so zriedkavou formou rakoviny – angiosarkómom srdca. Správa o jeho odchode otriasla celým odvetvím. Dizajnér, ktorý sa ešte niekoľko týždňov predtým objavoval na verejnosti, sa zo dňa na deň stal legendou. Mnohým sa prirodzene vynorila otázka: čo bude ďalej s Off-White? Má značka, ktorá bola tak úzko spätá s jednou výraznou osobnosťou, šancu prežiť bez svojho zakladateľa?

Odpoveď prišla rýchlo a bola jasným signálom, že Off-White z trhu nezmizne – práve naopak. Ešte pred smrťou Abloha, v júli 2021, francúzsky luxusný gigant LVMH
V praxi to znamenalo plnú podporu pokračovania Ablohovej vízie so zachovaním estetiky, vizuálneho jazyka a ducha tvorby, ktoré stáli za úspechom Off-White. LVMH, ktoré má vo svojom portfóliu značky ako Dior, Givenchy, Celine, nemalo v úmysle premeniť Off-White na ďalšiu „korporátnu“ líniu. Zámerom bolo zachovať jej autentickosť a blízkosť s mladou, uvedomelou komunitou. Niekoľko mesiacov po Ablohovom úmrtí tak značka fungovala v akomsi prechodnom stave. Kolekcie boli realizované na základe už pripravených koncepcií, s dizajnérskym tímom, ktorý s ním roky spolupracoval. Zároveň prebiehalo hľadanie osoby, ktorá by mohla prevziať vedenie a posunúť Off-White do novej éry. Kto je teda ďalším kreatívnym riaditeľom značky?
Oznámenie nového kreatívneho riaditeľa
Vo februári 2023 bolo oznámené, že novým umeleckým riaditeľom módnej značky Off-White sa stáva Ibrahim Kamara. Osobnosť nemenej fascinujúca a rovnako hlboko zakorenená vo svete súčasnej kultúry. Kamara sa narodil v Sierra Leone, vyrastal v Gambii a neskôr sa presťahoval do Londýna. Od útleho veku sa vyznačoval nielen citom pre štýl, ale aj odvahou v prístupe k téme identity v móde. Skôr než sa dostal do Off-White, Kamara bol známy najmä ako šéfredaktor magazínu Dazed a nezávislý stylist spolupracujúci s najväčšími menami v odvetví – od Burberry a Louis Vuitton až po Rihannu a Beyoncé.
Jeho estetika? Kultúrna hĺbka, odvaha dekódovať normy a oslava rozmanitosti. Voľba Kamary za Ablohovo pokračovanie bola teda nielen logická, ale aj symbolická – pokračoval v revolúcii, ktorú Abloh začal. Od momentu, keď nastúpil do funkcie, Kamara prináša do značky nový vizuálny jazyk, pričom zachováva jej základy: grafickú odvahu, dialóg s mladou kultúrou a schopnosť komentovať realitu. Jeho prvé kolekcie pre Off-White spájajú surovú energiu s poetickejšou vrstvou posolstva. Vidieť v nich vplyvy afrického umenia, postkoloniálnej reflexie, ale aj hlboký rešpekt k myšlienke „odev ako príbeh“.
V rozhovoroch s médiami Kamara zdôrazňuje, že nechce „nahradiť“ Abloha, ale rozvíjať jeho odkaz v duchu úcty k pouličnej kultúre. Tento prístup si získal uznanie ako v odvetví, tak aj medzi vernými fanúšikmi značky, ktorí pozorne sledujú novú kapitolu luxusnej značky Off-White.









Zanechať komentár