Sú Range Rovery považované za luxus?

Odporúčaná fotografia

Príslovie hovorí, že nesúď knihu podľa obalu – to isté platí aj o triede auta, ktoré netreba posudzovať unáhlene. Atraktivita a status daného auta závisí vo veľkej miere od krajiny, v ktorej sa nachádza a zároveň od krajiny pôvodu. V Poľsku môže obyčajný americký krížnik, ktorý je v USA bežným autom segmentu D, vzbudzovať oveľa väčší obdiv ako jeho európsky ekvivalent v rovnakej triede. Príkladom môže byť Ford Mustang, ktorý v Spojených štátoch nie je synonymom luxusu ani športu – je to jednoducho odrezok niekdajšej slávy muscle cars 60. a 70. rokov. Range Rover je úplne iný pár topánok – alebo skôr dva páry pneumatík. Od 70. rokov 20. storočia britský modelový rad Land Rover postúpil zo segmentu strednej triedy, cez vyššiu triedu, až k luxusným autám. Dá sa teda Range Rover považovať za luxusné auto? Samozrejme, ale stojí za to zistiť, čo je za tým.

Je Range Rover rovnaký ako Land Rover?

Často vidieť na uliciach a veľmi podobné – Land Rover a Range Rover. Nečudo, veď hoci ide o dve samostatné značky, výrobcom je stále britský Land Rover. Range Rover je modelový rad, ktorý začali v 60. rokoch 20. storočia inžinieri Gordon Bashford a Spean King. Bashford a King chceli vytvoriť auto, ktoré by spájalo výhody terénneho vozidla s cestovným komfortom tradičného osobného auta. Veď vieme, že predtým sa Land Rover zameriaval výlučne na terénne vozidlá. Asi neexistuje film o Afrike a iných kútoch Zeme s extrémne ťažkými terénnymi podmienkami, v ktorých by sme nevideli slávneho Defendera. Ako „Brit“ musel okrem iného vystupovať: v sérii filmov o Jamesovi Bondovi.

Are-Range-Rovers-Considered-Luxury
Range Rover Classic

Prvý prototyp Range Roveru vznikol v roku 1967. Inžinieri Land Roveru ho ukryli pod kódovým označením „Velar“ – z talianskeho „velare“, čo doslova znamená „skrytý“. Velar zostal “velare” pre ďalších 25 prototypov, pretože Angličania ich vyrobili celkovo 26. Po troch rokoch bol svetu predstavený prvý model Range Rover. Toto vozidlo bolo presne také, aké ho jeho tvorcovia zamýšľali – všestranné. Prvý Range Rover mal stály pohon všetkých štyroch kolies, dvojdielne dvere batožinového priestoru a výraznú karosériu, ktorá pripomínala tradičné modely Land Rover. Niečo na ňom však bolo, vďaka čomu sa rýchlo stal živou legendou na cestách – v prvom rade na cestách, pretože išlo o predchodcu SUV, ale celkom dobre si počínal aj v teréne. Okrem toho fotografie jasne ukazujú stále trochu surový charakter tohto auta. Nasledujúce generácie vyzerali čoraz menej „terénne“ a čoraz viac „mestské“. Zvýšila sa aj úroveň luxus, zvnútra aj zvonku.

Po 11 rokoch úspešného dobývania trhu bol Range Rover Classic osviežený v päťdverovej verzii, čím sa stal atraktívnejším ako vozidlo pre rodiny, ktoré v tom čase mohlo byť ešte veľmi veľké. Karoséria sa však príliš nezmenila.

Are-Range-Rovers-Considered-Luxury
Range Rover Classic 5-dverový

Range Rover z roku 1994. Vaša brána do segmentu luxusných SUV

Ďalším prelomom v histórii Range Roveru bola druhá generácia tohto modelu (P38A). Pri pohľade naň už vidíme vyskočiť o poličku – do segmentu autá vyššej triedy. Range Rover sa potom takmer konečne zbaví svojej off-roadovej minulosti, hoci niečo z Land Roveru Defender tých rokov stále zostalo. Podobnosti sú viditeľné voľným okom. Vo svojej podstate však ide o dve úplne odlišné autá.

V druhej generácii inžinieri zachovali silnú karosériu a veľkoobjemové motory v dvoch verziách: V8 s objemom 4,0 litra a V8 s objemom 4,6 litra. Neskôr do ponuky motorov pribudol aj úspornejší, 2,5-litrový naftový motor BMW, čo umožnilo lepšie prispôsobenie vozidla potrebám rôznych zákazníkov.

Interiér druhej generácie Range Roveru bol navrhnutý s ohľadom na pohodlie a luxus. Použili sa vysokokvalitné materiály ako koža a drevo a zaviedli sa pokročilé technológie, ktoré v tom čase zvýšili štandard v segmente SUV vyššej triedy, ktorým sa po roku 1994 stal Range Rover. V polovici 90. rokov už Range Rover vlastnilo BMW, ktoré pokračovalo v rozvoji značky. Existuje dokonca prototyp SUV s motorom V12. BMW radu 7, ale nakoniec sa nedostal do výroby.

Výroba druhej generácie Range Roveru pokračovala až do roku 2002, kedy bola nahradená modelom tretej generácie. P38A zohral kľúčovú úlohu pri upevňovaní pozície Range Roveru ako synonyma luxusných a všestranných SUV, ktoré spája eleganciu s bezkonkurenčnými terénnymi schopnosťami. Ranger Rover II dodnes oceňujú zberatelia, najmä znalci značky.

Are-Range-Rovers-Considered-Luxury
Range Rover P38 z roku 1994

Range Rover tretej a štvrtej generácie

Range Rover III je asi najznámejším modelom tejto značky luxusných SUV. Tretia generácia vzala vrcholnú triedu útokom SUV Okrem luxusných povrchových úprav je tento model nabitý technológiami – vrátane pokročilých navigačných systémov a najlepších zvukových a elektronických inštalácií. Inovácie boli použité aj v samotnom dizajne, ktorý zaisťuje, že pruženie poskytuje komfort jazdy na asfalte aj v teréne. Model sa vyrábal v rokoch 2002 až 2012, ale línie auta možno vidieť aj v moderných Range Roveroch.

Štvrtá generácia Range Roveru priam sršala luxusom. Na autosalóne v Paríži sa predstavil najnovší model vtedy obľúbeného SUV. Bolo to prvé SUV na svete s karosériou vyrobenou výhradne z hliník, čo umožnilo výrazné zníženie hmotnosti vozidla o cca 400 kg a tým aj zlepšenie spotreby paliva. Range Rover nezanevrel na výkonné motory. Najslabší bol V6 3.0 TD s 258 HP a najvýkonnejší – V8 5.0 Supercharged s 550 HP. Všetky varianty nového Range Roveru boli vybavené 8-stupňovou prevodovkou a štandardným pohonom všetkých štyroch kolies. Napriek svojmu už výrazne luxusnému charakteru a priamej konkurencii s vtedajším Mercedesom triedy S si Range Rover stále zachoval svoje terénne kvality, veľmi dobre si poradil aj s terénom. Tu Mercedes určite zaostával.

Are-Range-Rovers-Considered-Luxury
Range Rover štvrtej generácie

Range Rover dnes – Rolex medzi SUV

Odvtedy BMW „kasíruje do slepej uličky“, pretože žiadna ďalšia verzia Range Roveru nebola taká významná ako štvrtá generácia. Odvtedy značka osviežuje svoje portfólio a medzitým predstavuje rôzne nevšedné variácie.

V roku 2005 sa objavil Range Rover Šport, a neskôr jeho najnovšia verzia Range Rover Sport SV, ktorý bol považovaný za najrýchlejší model v histórii značky. Tvorcovia stavili na klasický luxus a off-roadové kvality, no s nádychom športového charakteru.

Na trhu sa objavil aj Range Rover Evoque – najmenší z rodiny, ktorý si získal uznanie kompaktnými rozmermi, no pri zachovaní všetkého, čo štvrtá generácia ponúka, obohatený, samozrejme, o najnovšie technologické a dizajnové výdobytky.

Nakoniec sa Range Rover vrátil ku svojim koreňom s modelom Velar – pomenovaný podľa prototypu Range Rover Classic zo 70. rokov minulého storočia. Velar vypĺňa medzeru medzi Evoque a Sport a vytvára akýsi hybrid oboch modelov. Tento model sa vyznačuje štíhlou siluetou a moderným interiérom, ale aj vynikajúcim výkonom.

Limitovaná edícia športového modelu
Limitovaná edícia športového modelu

Sú Range Rovery považované za luxus?

Aby som to zhrnul, áno! Range Rover je už luxusné auto a konkuruje značkám ako Mercedes, Rolls-Royce a Bentley.