“Čierna labuť” Chanel

Čierna labuť Chanel
Foto fastcompany.com

Parížsky módny dom Chanel má hlavu v smútku po tichom, nečakanom odchode svojho kreatívneho riaditeľa. Virginie Viard je symbolická „čierna labuť“ Chanel.. Len tri týždne po šokujúcej rezignácii značka predstavila svoju poslednú kolekciu haute couture na prehliadke zahalenej aurou melanchólie a kontroverzie. Samotné miesto konania – majestátna Opéra Garnier – akoby odrážalo pochmúrnu náladu podujatia. Neprítomnosť Viard na prehliadke, ženy, ktorá formovala Chanelovu víziu takmer tri desaťročia, bola bolestivým akcentom zvýrazňujúcim jej absenciu nielen v kolekcii, ale v celej značke.

Kolekcia jar-leto 2024/25 s názvom „Black Swan“ sa zdala byť symbolickou rozlúčkou s Viardom. Dominovala čierna – farba smútku a melanchólie. Ťažké saténové šaty ako smútočné plášte sa vznášali po dráhe ako duchovia bývalej slávy Chanel. Už prvý a posledný look z kolekcie – čierne saténové šaty so strihom ideálnym na pohreb dóže v Benátkach – zdôrazňovali dramatickosť situácie. Prehliadka, hoci prepracovaná v každom detaile, zanechala v pozorovateľoch pocit prázdnoty a nespokojnosti. Chýbala mu tiež iskra, lesk a radosť, ktorá charakterizovala kolekcie Chanel za čias Karla Lagerfelda.

Čierna labuť Chanel
Fotografia businessoffashion.com

Tieň obra a tlak úspechu

Virginie Viard sa roky formovala v tieni Karla Lagerfelda, stala sa jeho pravou rukou a dôverníčkou tajomstiev. V roku 2019, po smrti majstra, čelila poriadnej výzve – ovládnuť opraty Chanel, jedného z najznámejších módnych domov na svete. Spočiatku sa jej darilo výborne. Pod jej dohľadom značka prekvitala a v roku 2023 dosiahla rekordné tržby takmer 20 miliárd dolárov. Postupom času sa však objavili prvé hlasy kritiky. Šepalo sa o opakovaní vzorov, chýbala iskra a sviežosť, ktoré Lagerfeldove kolekcie charakterizovali.

Vrchol prišiel v máji, keď “výletná” šou v Marseille sklamala fanúšikov. Chladná aura Azúrového pobrežia nebola naklonená letným outfitom a užívatelia internetu otvorene dávali najavo svoju nespokojnosť, spochybňovali Viardovu víziu a obviňovali ju z nedostatku talentu. O mesiac neskôr, uprostred noci, bol Viardov odchod z Chanel oznámený v stručnej tlačovej správe.

V módnom svete je tiež zvykom, že odchádzajúci dizajnéri sa rozlúčia so značkou veľkolepou prehliadkou, ako posledným úklonom svojim fanúšikom a priemyslu. Viard však túto možnosť nevyužil. Rozhodnutie o prepustení ju zrejme natoľko šokovalo, že narýchlo opustila kanceláriu v sídle Chanel na rue Cambon a zanechala za sebou búrku emócií. Kolekciu na sezónu jar-leto 2024/25 v konečnom dôsledku doplnil interný tím dizajnérov Chanel. Hoci kolekcia mala ďaleko od „vintage“, dostalo sa jej mierneho uznania.

“Čierna labuť” Chanel

Prehliadku Chanel „Black Swan“ otvorila melancholická pieseň „Sympathy“ od Rare Bird zo 60. rokov 20. storočia. a chlad. Modelky sa ako znudené manekýnky prešli po móle v jednoduchých oblekoch. Saká bez klasických štyroch vreciek, zapínané pri krku a zdobené lemovaním, boli kombinované s plisovanými sukňami siahajúcimi nad kolená. Minimalistické strihy a tlmené farby – čierna, biela a béžová – tiež zdôraznili surový a chladný charakter kolekcie.

Ďalším prvkom prehliadky boli klasické saká Chanel s krátkym výstrihom a vreckami s chlopňou. Módny dom tentoraz zvolil odtiene baklažánu a broskyne anglickej kráľovnej, čím kolekcii dodal trochu tepla a ženskosti. Skutočné skvosty šou sa však objavili až v závere. Kovové koktejlové šaty s baraními rukávmi potešia leskom a originalitou. Absolútnou hviezdou prehliadky boli rozprávkové ecru latexové šaty zakončené bielymi kokovými pierkami a flitrovanou podprsenkou. Tento výtvor ako symbol nádeje rozžiaril temnú atmosféru kolekcie a dal nádej na lepšie zajtrajšky.

Chanelova čierna labuť
Fotografia france24.com

Viard necháva Chanel v tieni podceňovania a špekulácií. Parížsky dizajnér Lutz Huelle sa návrhárky zastal a zdôraznil obrovskú výzvu, ktorej musela čeliť, keď nahradila ikonu ako Lagerfeld. “Bez ohľadu na hodnotenie jej úspechov nikto nemôže poprieť, že sa dostala do nemožnej situácie,” komentoval Huelle. Otázkou však zostáva či sa tlaky Lagerfeldovho dedičstva ukázali ako príliš veľká záťaž, a ona sama nenaplnila očakávania módneho giganta? Čas ukáže, aká je budúcnosť Chanel bez jej kreatívneho génia.