Couture Week SS23, teda sila módnych dojmov
Ďalší týždeň módy v Paríži sa skončil, no emócie stále žijú. Módny svet mal konečne možnosť vidieť jarné kolekcie na nadchádzajúci rok. Počnúc kontroverznou šou Schiaparelli v pondelok a pokračujúc cez šou Fendi vo štvrtok večer, na parížskom móle sa toho udialo naozaj veľa. Počas 29 couture prehliadok počas týchto štyroch dní sme mali možnosť vidieť množstvo úchvatných kreácií a dizajnérskych, ručne šitých doplnkov.
Pozornosť sa však venovala aj ničivému vplyvu sociálnych médií na to, čo sa kedysi dialo za zatvorenými dverami. Couture Fashion Weeks sú pre svoj elitárstvo zahalené značnou kontroverziou a pobúrenie tentoraz vyvolala aj prehliadka francúzskeho avantgardného módneho domu Schiaparelli. Tohtoročné podujatie nepochybne ďaleko presiahlo okruh hviezd a vplyvných ľudí z brandže.
Couture medzera na trhu
Couture Fashion Week je jednou z najdôležitejších udalostí v módnom priemysle. Koná sa dvakrát do roka a je prezentáciou tej najexkluzívnejšej módy – handmade oblečenia predávaného za závratné sumy. Navyše samotný pojem couture označuje oblečenie vyrábané len na zákazku a je opakom tzv „ready to go“ móda, verejne dostupná pre každého.
Často sa hovorí, že couture prehliadky sú aj príležitosťou na rozšírenie predajného trhu medzi hviezdy a celebrity. Bez ohľadu na dôvod tejto exkluzívnej udalosti, poďme sa pozrieť na niektoré zaujímavé kolekcie, ktoré prilákali do Paríža davy.
Zvierací akcent v kolekcii Schiaparelli
Najväčšiu medializáciu mala nepochybne kolekcia, ktorú predstavil módny dom Schiaparelli. Kreatívny riaditeľ značky Roseberry sa svoju inováciu rozhodol vyjadriť zdobením šiat modeliek hlavami zvieratiek. Priložené levy, pantery a vlky sú vyrobené z ručne vyrezávanej peny, vlny a hodvábnej umelej kožušiny. To všetko dodávalo figurínam zvierat mimoriadny realizmus.
Okrem toho, že siluety boli plné surrealistických akcentov, odkazovali aj na symboliku pekla z Danteho „Božskej komédie“. Prehliadkové mólo predstavovalo obrovské formy šperkov a masiek, outfity s extrémne vyhraneným pásom a zaujímavé variácie obleku. Jedna vec je istá, Schiaparelliho móda sa ani tak nepribližovala k umeniu, ako skôr sa stala umením.
Napriek tomu mala šou veľmi zmiešanú odozvu. Slová obdivu a uznania sa miešali so škandálom súvisiacim s používaním zvieracích symbolov ako prvku odevu. Dôležité sú však slová Benjamina Simmenauera, profesora na Institut Français de la Mode:
“Kouture zvyčajne nie je o odrážaní spoločnosti. To je úloha konfekcie. Couture je skôr o oslave remeselnej zručnosti, a preto couture zvyčajne nerobí vlny. Škandál so Schiaparelli bol pre couture niečím novým.”
Ohromujúca scenéria
Couture Fashion Week však nie je len o oblečení. Dior Spolu s umeleckou riaditeľkou dámskych kolekcií Mariou Grazie Chiuri ukázal svetu kolekciu vytvorenú na poctu skvelým interpretkám: francúzskej tanečnici Josephine Baker, francúzskej herečke Marpessie Dawn a americkej speváčke Earthe Kitt. Kolekcia plná kontrastov.
Čierno-biele vypasované siluety doplnené o oversize, jemné, zmyselné šaty vedľa siluet požičaných priamo z pánskeho šatníka. A to všetko dopĺňal mimoriadny set z produkcie umelkyne Mickalene Thomas, predstavujúci obrie portréty afroamerických žien, „symbolizujúcich nový panteón žien“.
Na druhej strane, v prípade Chanel, výpravu tvorili veľké pohyblivé sochy francúzskeho umelca Xaviera Veilhana z kartónu, dreva a papiera, inšpirované kostýmami ženských mažoretiek v prehliadkach. Modelky mali zase na sebe veľkolepé klobúky, motýliky, saténové peleríny, plisované sukne, flitre a spodničky.
Zanechať komentár