Digitálna prestíž a bohatstvo. Je NFT budúcnosť luxusu?

Vr G6fd9f4fbf 1280
foto: Pixabay

NFT tokeny zasiahli hlavný prúd internetu búrkou a veľmi rýchlo si získali srdcia a peňaženky ľudí – najmä mladých. Zdá sa, že je po všetkom. Prelietavá móda trvala dva roky a v digitálnych peňaženkách milovníkov nezameniteľných tokenov zostali len unikátne, no bezcenné kúsky kódu. To, že sme o nezameniteľných tokenoch ešte nepočuli, však neznamená, že išlo o dočasný trend. Zatiaľ čo na trhu NFT je kapitálové sucho, veľké firmy začínajú investovať do tejto technológie s jednoznačne dlhodobou orientáciou.

Čoraz viac našich životov sa pomaly zachraňuje v digitálnej podobe. Kedysi sme chodili do kina, dnes ideme do kina Netflix. Kedysi sme chodili nakupovať a dnes navštevujeme internetové obchody. V minulosti sme sa museli stretávať, aby sme sa porozprávali – dnes sme v kontakte 24 hodín denne, 7 dní v týždni prostredníctvom hlasových a textových správ. Fyzické stretnutia sa našťastie ešte nestali minulosťou, no – nech sa páči – všetko smeruje k tomu, že ísť na párty, schôdzku či kávu nebude vyžadovať opustenie domu! Je to spôsobené okrem iného nová technológia metaverse (virtuálna realita), ako aj NFT.

Nový svet, staré pravidlá. Používatelia Metaverse sa obklopujú digitálnym luxusom

Podľa NFTeening, com – Decentralita a metaverza každý deň navštívi 8 000 unikátnych používateľov. Na druhej strane metaverse Sandbox zaznamenala v roku 2022 digitálnu populáciu 1 milión jedinečných používateľov. A to nie sú jediné platformy tohto typu – okrem iného pracuje na svojom. Meta, čo dokonca naznačuje, že spoločnosť opustila názov Facebook ako všeobecný pojem pre konglomerát niekoľkých veľkých platforiem sociálnych médií, t.j. okrem iného Instagram, Facebook, WhatsApp. Vizionári – ako Mark Zuckerberg, zakladateľ Facebooku – vidia budúcnosť v metaverze. Všímajú si to tiež exkluzívne značky, ktoré presúvajú svoje fyzické kolekcie do digitálneho sveta. Bach! Dokonca tam otvárajú svoje obchody!

Preniesť skutočný život do virtuálneho sveta znamená, že tam ľudia prevezmú aj svoje prirodzené inštinkty. V tejto chvíli – a pravdepodobne ešte veľmi dlho, ak vôbec – neuspokojíme svoje fyziologické potreby vo virtuálnej realite. Iní však môžu a sú už spokojní – napríklad potreba vyčnievať v dave a túžba mať obmedzené alebo jedinečné veci. Technológia NFT poskytla príležitosť zabezpečiť jedinečnosť – vďaka čomu je digitálny predmet jedinečný.

NFT token – zabezpečené blockchainovou kryptografiou – môže ísť o akýsi certifikát pravosti, prvý nesfalšovateľný a skutočne jedinečný. Digitálna realita vám umožňuje jednoducho ju priradiť k digitálnemu objektu, ktorý má reprezentovať. Preto sa v rôznych metaverzách objavuje množstvo známych, prestížnych značiek – automobilový priemysel, odevy, móda a dokonca aj banky! Ak známa módna značka predáva niektorú zo svojich kolekcií vo forme NFT, je možné ju digitálne reprodukovať. Avatari (postavy) používateľov metaverse teda môžu byť „oblečení“ do Nike, topánok Adidas, oblečenia Hilfiger a mať pri sebe kabelku. Louis Vuitton.  

Snímka obrazovky 2
NFT Tommy Hilfiger. Bol vydražený za 0,5 ETH (vyše 1 000 USD) | foto: OpenSea

Prestíž ukrytá v kóde. Globálne značky skupujú „pôdu“ v metaverze

Ale to nič neznamená, však? Známe značky možno jednoducho zarobili na šialenstve NFT a metaverze, keď to trvalo okolo rokov 2021-2022. Medzitým spomínané značky a mnohé ďalšie otvárajú svoje „stacionárne“ predajne v rôznych metaverzách. Pozemky v digitálnych metropolách už kúpili napr. takí giganti ako Adidas, Gucci, Tommy Hilfiger, Nike, Burberry a Louis Vuitton. Úžitkový priestor kúpil aj kórejský technologický titán Samsung. Urobili to aj banky JP Morgan a HSBC. Dokonca aj NFT áut sa už objavili v metaverze a ich digitálne ekvivalenty – napríklad Acura, prémiová značka, ktorú vlastní japonská Honda Motors. Iné značky – ako Ferrari a Lamborghini – vydali alebo plánujú vydať kolekcie NFT. V budúcnosti s najväčšou pravdepodobnosťou otvoria svoje showroomy aj v metaverse.

1 milión držiteľov 3
Samsung otvoril svoj showroom v Decentraland metaverse | foto: Tokens.com

Určite nie všetky „virtuálne svety“ budú úspešné. Mnohé z kľúčových subjektov sú stále vo fáze výstavby – ako napríklad slávne dielo Marka Zuckerberga. Možno si však všimnúť, že nejde o prechodnú módu, ale metaverse v kombinácii s VR, NFT tokeny, kryptomeny, umelá inteligencia a ďalšie technologické inovácie, majú potenciál stať sa súčasťou krajiny našej budúcnosti.