História značky Gucci
Ich logo je v súčasnosti jedným z najznámejších symbolov po celom svete. Ale sám históriu značky Gucci, je synonymom bohatstva, elegancie a nadčasovej krásy. Niet pochýb, prečo spoločnosť dlhuje toľkým zákazníkom takmer zo všetkých kútov sveta.
Taliansky módny dom ponúka najkvalitnejšie kolekcie oblečenia a doplnkov, ručne šité v Taliansku. Prepracovanosť, jemnosť a jedinečná estetika produktov buduje dobré meno spoločnosti už vyše sto rokov.
Takže napriek početným škandálom s menom Gucci a krízam v rodine, ktoré takmer priviedli spoločnosť k bankrotu, sa dnes jej postavenie zdá byť nedotknuté. Gucci nie je len kreatívnou silou v módnom priemysle, ale reaguje aj na aktuálne udalosti medzinárodného významu. Ako však v skutočnosti vyzerala cesta značky na vrchol?
História značky Gucci – kto stojí za impériom talianskeho módneho domu?
Začiatkom značky je človek Guccio Gucci. Syn florentského obchodníka strávil svoju mladosť privyrábaním si v továrni svojho strýka na výrobu slamených klobúkov. Čoskoro, prinútený obchodnou krízou, sa rozhodol hľadať šťastie v Londýne. Tam prvýkrát zažil luxus v exkluzívnom hoteli Savoy, kde sa uchádzal o prácu vrátnika.
Najprv ho bez upozornenia prepustili, ale po nejakom čase a mnohých jazykových lekciách sa mu podarilo zamestnať sa ako umývač riadu. Už po pol roku ho však povýšili na hotelového poslíčka. Guccio bol pekný, dobre oblečený a mimoriadne očarujúci, čo rýchlo prilákalo bohatých cestovateľov. Aj keď samotná práca v hoteli bola skôr skromná, stala sa zdrojom inšpirácie pre budúceho dizajnéra.
Všetko to začalo klobúkmi a taškami
Gucci trávil hodiny sledovaním mužov v elegantných oblekoch a žien prekypujúcich luxusom a cítil sa povznesený. Najviac ho však zaujali rôzne tašky, škatule na klobúky a kufre s iniciálami. Vtedy vytvoril plány na založenie vlastného obchodu s koženými doplnkami.
Po štyroch rokoch práce v Anglicku sa Gucci vrátil do svojej vlasti. Tam sa zamiloval do Aidy Calvelie a čoskoro sa pár zosobášil. Tesne predtým, ako začal pracovať na dosiahnutí svojho cieľa, začala vojna a bol odvedený do armády. A história značky Gucci sa možno vyvíjala inak, nebyť istej inej fabriky…
epizóda Franzi
Po jeho dokončení bol zamestnaný v milánskej firme Franzi, zaoberajúca sa výrobou luxusného koženého tovaru. A práve tam získal potrebné vedomosti o tom, ako samostatne riadiť firmu. Potom bol skutočne pripravený uskutočniť plán.
A tak bol v roku 1921 otvorený prvý obchod pod menom Gucci na čísle sedem na Via della Vigna Nuova vo Florencii. Spolu s tým vzniklo aj prvé, no nie posledné logo značky – silueta chlapca v livreji a šiltovke s kufrom v jednej ruke a príručnou taškou v druhej. „Dom Gucci“ sa stáva malou, v skutočnosti jednočlennou spoločnosťou.
Gucciho viacgeneračný módny biznis
Guccio mal päť detí: dcéru Grimaldu a štyroch synov – Enza (zomrel v detstve), Alda, Vasca a Rodolfa. Osvojil si aj manželkinho nemanželského syna Uga, hoci si zrejme nikdy neboli blízki. Jeho absolútnym favoritom bol jeho najstarší syn Aldo, ktorého videl ako budúceho dediča spoločnosti.
V roku 1938 Aldo presvedčil svojho otca, aby otvoril druhý butik v Ríme. Gucci sa stáva rodinným podnikom a so sídlom v súčasnosti aj v hlavnom meste si postupne získava na popularite. O 14 rokov neskôr, tesne pred svojou smrťou, je Guccio svedkom vytvorenia prvého obchodu mimo Talianska. Butik v New Yorku výrazne prispieva k rastu zisku.
Slávni herci a Gucci
O dva roky neskôr Gucci uvádza na trh produkt, vďaka ktorému je spoločnosť symbolom statusu. Taška je vyrobená z bravčovej kože s leštenou bambusovou rukoväťou. Tento model preslávila známa švédska herečka Ingrid Bergman vo filme „Cesta do Talianska“. Okrem toho sa v podobnom čase zaviedlo číslovanie všetkých produktov, zmenilo sa aj logo doby – chudobného chlapca s batožinou nahradil majestátny rytier v brnení. To všetko prispieva k rastúcemu záujmu o Gucci.
Znak GG sa rýchlo stane obľúbeným u celebrít a dokonca aj kráľovských rodín (Elizabeth II. dychtivo navštívila butik Gucci vo Florencii). Nasledujúcich 30 rokov Aldo dynamicky rozvíjalo svoje podnikanie a otváralo butiky v Los Angeles, Tokiu a Hong Kongu. Dokonca ho vtedajší prezident Kennedy vymenoval za prvého talianskeho veľvyslanca v oblasti módy.
Ženy zohrali v tomto príbehu veľkú úlohu
Zaujímavé je, že v Aldovom živote sa okrem spoločnosti vždy našlo miesto aj pre ženy. Napriek sobášu s opernou speváčkou Olwen Priceovou, po rokoch vyšiel najavo Aldov románik s predavačkou v jednom z Gucciho obchodov – krásnou Brunou Palombovou. Keďže rozvody boli v Taliansku legálne až od roku 1974, pár zo strachu pred škandálom skrýval existenciu svojej dcéry Patricie pred tlačou 10 rokov.
Napriek škandálom v osobnom živote dizajnéra boli 60. roky pre spoločnosť vrcholným obdobím. Potom najväčšie filmové hviezdy – Grace Kelly a Rita Hayworth – navštívia obchod vo via Condotti. A preto je história značky Gucci taká pestrá a veľmi zaujímavá!
Synonymum luxusu a medzinárodnej slávy, Gucci
Produkty, ktoré Gucci ponúka, sa stávajú neuveriteľne známymi po celom svete. Logo naposledy mení svoju podobu – je zjednodušené na dve písmená G, ktoré sa navzájom prekrývajú. Okrem samotných doplnkov sa začali vyrábať slávne mokasíny Gucci a čoskoro aj šperky. Aldovi v tom čase pri riadení podniku pomáhali jeho traja synovia – Paulo, Roberto a Giorgio.
Prvé problémy v Gucci sa objavia v 70. rokoch 20. storočia Aldovi synovia sa začínajú postupne snažiť o nezávislosť v spoločnosti. Prvé konflikty vznikajú kvôli pokusom každého brata presadiť svoje vlastné nápady. Paulo najviac túži po zmene. On navrhuje rozšírenie Gucci o značku Gucci Plus, keď táto myšlienka zlyhá, požaduje vytvoriť Paulo Gucci ako konkurencieschopnú spoločnosť na trhu. To sa stretáva s otvoreným nesúhlasom ostatných členov rodiny.
Rodinné problémy
V roku 1983 zomrel v Miláne Aldov brat Rudolfo Gucci. Po jeho smrti preberá väčšinu akcií spoločnosti jeho syn Maurizio, ktorý sa stáva jedným z hlavných manažérov. Postupom času sa situácia vymkne spod kontroly a medzi Mauriziom a Aldom sa začne 6-ročný právny spor o plný dohľad nad ríšou Gucci. Peniaze sa stávajú katalyzátorom konfliktov. Spor naberá na obrátkach.
Mauriziove obrovské akcie sú zmrazené a Aldo Gucci, obvinený z daňovej sprenevery v roku 1986, putuje do väzenia na Floride, kde strávi rok. Maurizio, ktorý sotva unikol zákonu, o tri roky neskôr utečie do Švajčiarska. V roku 1989, keď sa zbavil konkurencie od Alda, bol vymenovaný za prezidenta Gucci.
Móda a financie
Pôvodná história značky Gucci nie je taká pestrá, keďže Mauriziov manažment prináša spoločnosti len straty. Obviňujú ho, že nezvládol hospodárenie s financiami a míňa obrovské sumy peňazí na centrály vo Florencii a Miláne.
O blaho spoločnosti sa začína pochybovať a budúcnosť impéria už nie je istá. Podotýkame, že v rokoch 1991 až 1993 boli financie značky Gucci prvýkrát v červených číslach, čo ukazuje aj história značky. Situácia sa stala patovou, keď v roku 1987 arabská spoločnosť Investcorp kúpila akcie Paola a potom Alda, ktorý bol v dôsledku konania svojich synovcov odvolaný z vedenia spoločnosti. Už v roku 1993, Investcorp sa stáva jediným vlastníkom Gucci.
Ako ukazuje história značky Gucci, o necelé dva roky neskôr bol výstrelom zabitý Maurizio, ktorý bol v tom čase posledným dedičom dynastie Gucci pôsobiacej v spoločnosti. Ukázalo sa, že objednávateľom vraždy bola jeho bývalá manželka – Patrizia Reggiani, nazývaná čierna vdova z domu Gucci. Motívom činu je údajne hnev nad stratou majetku po rozvode a žiarlivosť na Mauriziov nový vzťah. Zaujímavé je, že príbehy tejto vraždy možno vidieť na obrazovkách v najnovšom životopisnom filme Ridleyho Scotta, Dom Gucciho “.
Nová kvalita – nová kapitola
Domenico de Sole sa po Mauriziovej smrti stáva generálnym riaditeľom Gucci Group. V spoločnosti však nie je novou postavou. Už v 80. rokoch pracoval v advokátskej kancelárii, kde nadviazal spoluprácu s Gucci a pomáhal pri reštrukturalizácii firiem. Potom, od roku 1984, bol generálnym riaditeľom Gucci America. Roky 1994-2004 boli pre spoločnosť obdobím obnovenej prosperity.
Počas svojho pôsobenia De Sole vyviedol značku z bankrotu a obnovil jej význam na medzinárodnej scéne. Gucci sa opäť stáva luxusným konglomerátom, ktorý zahŕňal Yvesa St. Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Stella McCartney a Sergio Rossi.
Odteraz sa všetko prestížne spája s históriou značky Gucci
Závan sviežosti vnáša Gucci Frida Giannini, ktorá bola najatá v roku 2004. Uznávaný módny návrhár posúva prehliadky Gucci na novú úroveň. Alessandro Michele, ktorý od januára 2015 zastáva pozíciu kreatívneho riaditeľa, zároveň redefinuje luxus štítkom Gucci. Talian presadzuje neskutočnú estetiku, prekvapuje publikum pri každej prezentácii novej kolekcie.
To je dôvod, prečo sa dnešný Gucci spája s neuveriteľne presnou rovnováhou medzi krásou a kontroverziou. V súčasnosti Guccio Gucci S.p.A. je dcérskou spoločnosťou francúzskeho holdingu Kering, ktorý združuje výrobcov značkových produktov. Všetko nasvedčuje tomu, že po rokoch rodinných hádok Gucci konečne vstúpil do pokojnejších vôd.
Zanechať komentár