Kde vzniká Rolex – tajomstvo štyroch švajčiarskych tovární

Kde vzniká Rolex Tajomstvo štyroch švajčiarskych tovární
fot. rolex.com

Prečo je miesto výroby také dôležité, keď hovoríme o hodinkách za desiatky tisíc zlotých? Ako nadšenec značky som sa snažil zistiť, kde vzniká Rolex?

Raz som čítal, že Rolex vyrába približne 1 000 000 hodiniek ročne, ale firma to nikdy oficiálne nepotvrdila. Je to pre túto značku typické – tajomnosť vo všetkých aspektoch fungovania. Dokonca aj základné informácie treba zbierať po kúskoch z rôznych zdrojov.

Označenie “Swiss Made” nie je len marketing. Je to právna požiadavka, ktorá znamená, že minimálne 60 % hodnoty hodiniek musí byť vyrobených vo Švajčiarsku. Pre Rolex je to štandard, ktorý značka výrazne prekračuje – prakticky všetko vzniká lokálne. Švajčiarsky pôvod je zárukou precíznosti, tradície a kvality overenej stáročiami.

Kde vzniká Rolex? hodinárska mapa

Rozsah výroby je pôsobivý, no spôsob výroby ešte viac. Rolex spája najmodernejšiu automatizáciu s tradičným remeslom. Stroje vykonávajú operácie vyžadujúce najvyššiu presnosť, ale ľudské oko a ruky stále kontrolujú kľúčové fázy. Toto spojenie môže znieť zvláštne, no funguje už desaťročia.

Kde kúpiť Rolex

fot. pisa1940.com

Spoločnosť obklopuje svoje závody aurou tajomstva. Len málo ľudí vie, ako výroba v skutočnosti vyzerá zvnútra. Fotografie z fabrík sa objavujú len zriedka, rozhovory so zamestnancami prakticky neexistujú. Všetko je pod prísnou kontrolou.

Čo sa presne skrýva za múrmi švajčiarskych fabrík Rolex? V ďalších častiach sa dozviete:

• Umiestnenie a špecializáciu štyroch hlavných výrobných závodov

• Jedinečný proces výroby jednotlivých komponentov

• Zákulisie testovania a kontroly kvality
• Logistiku distribúcie hotových hodiniek

Každý závod má svoju úlohu v tomto precízne naplánovanom systéme. Je čas nahliadnuť do vnútra tejto hodinárskej mašinérie.

Štyri švajčiarske piliere výroby

Štyri švajčiarske závody Rolex tvoria precízne navrhnutý výrobný stroj, kde má každé miesto svoju konkrétnu úlohu.

LokalitaŠpecializáciaKľúčová technológiaZaujímavosť
Plan-les-OuatesPuzdrá hodiniek, náramkyVlastná zlievareň zliatin Oystersteel a EveroseJediný závod s úplnou kontrolou nad metalurgiou
Chêne-BourgCiferníky hodiniek, klenotníctvoPresné osádzanie diamantovVšetky diamanty prechádzajú 11 stupňami kontroly
Les AcaciasÚstredie a finálna montážViacfázová kontrola kvalityKaždé hodinky testované minimálne 15 dní
BienneHodinové mechanizmyÚplná integrácia výroby od roku 2004.Manufaktúra vyrába všetky komponenty mechanizmov

Vlastne je fascinujúce, ako to všetko zorganizovali. V Plan-les-Ouates sa sústreďujú na to, čo by sa dalo nazvať „vonkajším obalom“ hodiniek. Práve tam vznikajú tie charakteristické púzdra Oyster a náramky. Zaujímavé však je, že tam majú aj vlastnú zlievareň, kde si vyrábajú vlastné zliatiny kovov. Ten Oystersteel nie je obyčajná oceľ, ale ich špeciálna zmes. A Everose je ich verzia ružového zlata.

Chêne-Bourg sa venuje veciam, ktoré si vyžadujú naozaj jemnú ruku. Ciferníky, všetky tie drobné detaily, ktoré vidno na prvý pohľad. Ak majú hodinky diamanty, práve tu ich osádzajú. Vraj každý kameň prejde jedenástimi rôznymi kontrolami – znie to ako paranoja, ale možno práve preto sa tak lesknú.

Chêne Bourg Rolex

fot. swiss-architects.com

V Les Acacias sa všetko spája dokopy. Tam majú centrálu a tam skladajú hotové hodinky. Každý kus tam strávi minimálne pätnásť dní na testoch – kontrolujú vodotesnosť, presnosť chodu, odolnosť voči otrasom. Niekto by si mohol myslieť, že je to prehnané, ale zjavne takto fungujú už desaťročia.

Les Acacias Rolex

fot. armbanduhren-online.de

Bienne je asi najzaujímavejšie miesto z celej štvorice. Od roku 2004 tam majú úplnú kontrolu nad výrobou strojčekov. Predtým asi niektoré súčiastky nakupovali od iných, ale teraz si všetko robia sami. Každá skrutka, každé ozubené koliesko – všetko vzniká priamo na mieste.

Rolex Bienne

fot. watchonista.com

Celá táto štruktúra dáva z logistického hľadiska zmysel. Namiesto jedného obrovského závodu, kde by sa všetko miešalo, rozdelili procesy geograficky. Každé miesto sa môže sústrediť na svoju špecializáciu a dotiahnuť ju do dokonalosti.

Takto švajčiarska precíznosť prestáva byť len marketingovým sloganom – je to konkrétny výsledok takejto organizácie práce, kde každý závod zdokonaľuje svoj úsek procesu.

Od Londýna po Ženevu – historická cesta Rolex

Podnikateľské prostredie na začiatku 20. storočia bolo úplne iné ako dnes. Dane, spoločenské nálady, vojny – to všetko ovplyvňovalo rozhodnutia podnikateľov. Hans Wilsdorf, zakladateľ Rolex, sa o tom presvedčil na vlastnej koži.

Keď v roku 1905 zakladal svoju firmu v Londýne, určite netušil, že bude musieť hľadať nový domov pre svoj biznis. No presne to sa stalo.

  1. 1905–1919 – Veľký útek z Londýna
    Dovozné clá na švajčiarske hodinkové strojčeky sa stali neznesiteľnými. K tomu sa pridala protinemecká nálada počas prvej svetovej vojny. Wilsdorf, napriek nemeckému pôvodu, sa v Anglicku cítil čoraz menej pohodlne.
  2. 1919 – Ženeva ako nový začiatok
    Presťahovanie do Ženevy otvorilo nové možnosti. Švajčiarsko bolo neutrálne, malo hodinársku tradíciu a priaznivé podnikateľské zákony.
  3. 1926 – Oyster mení všetko
    Zavedenie vodotesného puzdra Oyster bolo prelomové. Ženeva sa stala nielen sídlom spoločnosti, ale aj skutočným centrom inovácií. Práve tu vznikali nápady, ktoré zmenili celé odvetvie.
  4. 1960 – Nadácia zaručuje nezávislosť
    Založenie Nadácie Hansa Wilsdorfa bolo geniálnym krokom. Spoločnosť zostala súkromná a nezávislá od výkyvov burzy. Mohla pokojne rozvíjať svoju výrobu.
  5. 2004 – Bienne dokončuje puzzle
    Úplná integrácia továrne v Bienne zavŕšila proces geografickej konsolidácie. Štyri švajčiarske lokality už tvorili kompletný výrobný ekosystém.

Každý z týchto krokov ovplyvnil reputáciu značky iným spôsobom. Útek z Londýna mohol pôsobiť ako slabosť, no ukázal sa ako strategická výhoda. Švajčiarska lokalita pridala prestíž a dôveryhodnosť. Ľudia si Švajčiarsko spájali s precíznosťou a kvalitou.

Inovácia Oyster v Ženeve ukázala, že firma sa nielen geograficky presunula, ale aj technologicky rozvinula. To bolo dôležité pre zákazníkov – videli, že Rolex neuteká pred problémami, ale hľadá lepšie riešenia.

Nadácia z roku 1960 bola signálom pre trh. Firma myslí dlhodobo, neženie sa za rýchlym ziskom. V segmente luxusu je to kľúčové posolstvo.

Integrácia s Bienne v roku 2004 uzavrela istú etapu. Rolex mal už všetko pod kontrolou – od návrhu až po finálne spracovanie. Táto geografická mapa výroby vznikala desaťročia premyslených rozhodnutí.

Dnešná pozícia značky je výsledkom všetkých týchto presunov a reorganizácií. Od londýnskeho startupu po švajčiarskeho giganta – bola to dlhá cesta.

Čo ďalej s výrobou Rolex – prognózy a závery

Rolex čelí v najbližších rokoch zaujímavým výzvam. Spoločnosť musí skĺbiť tradičné výrobné metódy s modernými požiadavkami trhu a životného prostredia. Nie je to jednoduchá úloha, najmä keď každý hodinky stále vyžadujú presnosť na úrovni mikrometrov.

Výroba hodiniek Rolex

fot. hodinkee.com

Automatizácia s ľudským dotykom zostane kľúčová. Rolex plánuje zaviesť ďalšie roboty do základných operácií – najmä pri spracovaní kovov a počiatočnej montáži. Finálne dokončovanie, regulácia mechanizmov a kontrola kvality však zostávajú v rukách hodinára. Tento hybridný model sa osvedčil už roky a nemá zmysel ho meniť. Ľudia stále dokážu postrehnúť veci, ktoré stroje nevidia.

Investície do infraštruktúry naberajú na obrátkach a rozšírenie v Bulle je momentálne najpravdepodobnejším scenárom. Mesto ponúka vhodnú základňu kvalifikovaných pracovníkov a blízkosť hlavných závodov. Rozhodnutie pravdepodobne padne v priebehu najbližších dvoch rokov, keďže dopyt po väčších výrobných kapacitách systematicky rastie.

Udržateľný rozvoj už nie je len marketingovým sloganom. Rolex sa zaviazal dosiahnuť 95 % recyklácie vody vo výrobných procesoch a používať výhradne zlato s certifikátom RJC. Znie to ambiciózne, ale spoločnosť má históriu plnenia svojich sľubov. Náklady na tieto zmeny budú významné, no spoločenský a regulačný tlak nedáva na výber.

Rolex sa vyvíja pomaly a premyslene. Neprichádza revolúcia, ale malé kroky smerom k modernosti. Táto filozofia sa osvedčila desaťročia a pravdepodobne bude fungovať aj naďalej. Oplatí sa sledovať, ako si spoločnosť poradí s vyvažovaním medzi tradíciou a budúcnosťou.

OWN marky

redaktor lifestyle

Luxury Blog