Kultúra používania vizitkárov
Obchodná etiketa je čistá savoir-vivre vzťahy medzi ľuďmi, ktorí majú spoločné záujmy. Kultúra používania vizitiek siaha až do 15. storočia, kedy sa objavili prvé ručne vyrábané vizitky. V Európe sa vizitky stali populárnymi v modernej dobe, vo Francúzsku za vlády Ľudovíta XIV., kde boli atribútom aristokracie.
Používanie vizitiek a vizitkárov je obchodnou kultúrou, čo je široký pojem týkajúci sa ľudského správania v obchodných situáciách. Dnes je to prvok podpory podnikania. Zahŕňa zásady a vhodné správanie v spoločenskom živote a uplatňovanie týchto zásad v široko chápanom profesionálnom živote.
Etiketa výmeny vizitiek
Umením výmeny vizitiek je uvedomenie si kultúrnych rozdielov a zvyklostí trhu, na ktorom chceme propagovať naše podnikanie. Ich spoznanie nám určite uľahčí orientáciu v medzinárodnom podnikateľskom prostredí. S ohľadom na nich volíme vhodný komunikačný štýl, ktorý sa môže meniť podľa toho, s kým diskutujeme. Používanie držiakov na vizitky je elegantným nástrojom na budovanie značky a je prvkom vytvorenia dobrého prvého dojmu na obdarovaného pri odovzdávaní vizitky.
Obchodná etiketa zahŕňa tri spôsoby, ako povedať, kedy rozdať vizitku:
– na začiatku stretnutia,
– počas stretnutia,
– na konci stretnutia.
Na čo si dať pozor pri výmene vizitiek:
- Vizitku podávame čitateľne, aby ju obdarovaný vedel správne prečítať.
- Nežiadame dodatočné informácie, ktoré nie sú na vizitke, nedostatok údajov, keď ich podávateľ neponúkne na doplnenie, nie je v dobrom tóne.
- Vizitky nerozdávame vyššie postavenému človeku, len čakáme na precedensný podnet.
- Zdržiavame sa komentárov, aj keď sme podľa nášho názoru dostali mimoriadne neatraktívnu vizitku.
- Pri výmene vizitiek je dôležitá diskrétnosť, pretože nejde o činnosť vyžadujúcu okázalé gestá, ale poďakovanie a pozornosť. Úctu voči účastníkovi, ktorý nám podáva vizitku, prejavujeme krátkym pohľadom na kartu a následným vložením do vizitky.
- V niektorých kultúrach je dávanie vizitiek rituálom. V Ázii je mimoriadny význam pripisovaný výmene elegantných kartónových krabíc. V ich kultúre je dôležité dávať a prijímať vizitku do dvoch rúk, navyše kombinovanú s mašľou.
- Ak dostanete jednoduchú, klasickú vizitku, bez rozsiahlych informácií či reklamných sloganov, je dobré si ju zapamätať tak, že pred vložením prijatých vizitiek do vizitky uvediete rukou písané poznámky o osobe a inštitúcii, ktorú zastupuje.
- Pri jedle pri stole sa nepredvádzame a nevymieňame si vizitky, ak sa stretnutie uskutoční s občerstvením, bude dobrým momentom aperitív.
- Vizitkár je veľmi dôležitým prvkom prestíže a starostlivosti o imidž človeka, ktorý si váži svojich obchodných partnerov. Vizitkár sa dodáva v dvoch typoch: malé puzdro na vaše vlastné vizitky a “kniha” verzia na vizitky prijaté od iných. Prvý z nich je užitočný najmä preto, že ho môžeme nosiť so sebou, čo nám umožňuje chrániť vizitky pred poškodením a navyše ich mať vždy zásobu.
- Ak počas stretnutia dočasne uložíme v tak držiak na vizitky vizitky prijaté od iných, mali by sme ich po stretnutí ihneď odložiť na príslušné miesto, pretože sa môžeme vystaviť riziku, že ich nabudúce dáme za svoje.
História vizitiek a vizitkárov
V 15. storočí v Číne sa vizitky kaligrafovali na hodvábny alebo ryžový papier. V začiatkoch ich rozdávania boli stredovekí úradníci povinní používať papierové škatule s ich údajmi. História vizitiek v Európe s najväčšou pravdepodobnosťou to začína tým, že námorný cestovateľ Marco Polo priniesol nápad na tento zvyk, ktorý sa stal čoraz populárnejším vo Francúzsku a Taliansku.
Spočiatku sa v aristokratických kruhoch používali ako vizitky a na oznámenie vašej návštevy zaslaním posla s vizitkou. Po príchode bola pani povinná odovzdať hostiteľke vizitku.
Vizitky sa vyrábali na bielom kartóne, meno a priezvisko bolo písané ručne a často zdobené kresbou na objednávku umelca alebo inou formou grafiky. Vytvorenie vizitky s fotografiou bolo drahé. Bol priekopníkom fotografických vizitiek vo Francúzsku André Adolphe Eugène Disdéri. S tlačou súvisí aj história tvorby vizitiek. V Nemecku v 18. storočí boli vizitky vytvorené rôznymi technikami:
-offset
– chromolitograf
-drevorez
-litografia
– fotografovanie
Reklamné vizitky sa začali používať koncom 19. storočia v USA a potom sa marketingový aspekt používania vizitky stal dôležitejším. Pozrite sa, čo v tomto ohľade obchod ponúka Luxusné produkty.
Obchodné doplnky
Prvý dojem na dodávateľa často rozhoduje o úspešnom dokončení transakcie, a preto je prítomnosť v obchodnom svete taká dôležitá. Počnúc od vizitkárov a vizitiek až po kancelárske doplnky a savoir vivre. Profesionálna kancelária je multifunkčná miestnosť, ktorá musí byť reprezentatívna a funkčná zároveň. Pri výbere predmetov do kancelárie by ste mali venovať pozornosť konzistencii správy, ktorú chcete komunikovať pomocou prvkov vášho obrazu.
Používanie obchodných funkcií je založené na odovzdaní vizitky dodávateľovi, ktorá obsahuje kontaktné údaje a tvorí náš imidž. V súčasnosti sú hlavným využitím týchto kartónov obchodné funkcie vytvoriť značku a obchodné vzťahy. Umenie výmeny vizitiek si vyžaduje citlivosť a individuálny prístup a závisí od konkrétnej situácie. Je ťažké predpokladať, že nejaký moment bude úplne nevhodný, ale stojí za to ho zvážiť, aby ste sa nedopustili faux pas.
Ďalšou výhodou z hľadiska vzhľadu je, že sú správne vybrané obchodné prvky, ako je napríklad prenosný držiak na vizitky, ktorý bude užitočný pri obchodných stretnutiach a kancelárske vybavenie vhodné pre typ podnikania, ktoré prevádzkujeme. Súčasťou je aj obchodné príslušenstvo skvelý nápad na darček pre ľudí, ktorí sa zaoberajú podnikaním a chcú efektívne vytvárať svoj imidž.
Zanechať komentár