História značky Valentino
Tento taliansky módny dom už desaťročia formuje a definuje koncept luxusu, triedy a nadčasového štýlu. História značky Valentino je preto príbehom úspechu a vášne pre módu, ktorá obstála v skúškach času a zároveň si zachovala svoju autentickú krásu. Od jej skromných začiatkov v Ríme, kde sa myšlienka zrodila, až po jej dnešný globálny vplyv a odkaz, objavíme korene a vývoj tejto módnej legendy a uvidíme, ako sa vyvíjala v priebehu desaťročí. Pozrieme sa bližšie na kreativitu dizajnérov a vplyvné momenty, vďaka ktorým sa značka Valentino zaradila medzi 10 najdrahších značiek na svete.
Začiatky – Dolce Vita 60. rokov.
História značky Valentino siaha do 60. rokov minulého storočia, kedy sa mladý Talian Valentino Garavani rozhodol urobiť revolúciu vo svete módy. Bolo to obdobie, keď sa zdalo, že trh s oblečením prekypuje novou energiou, a Taliansko sa stalo epicentrom kreativity a nových trendov. Sám Valentino sa narodil v malom mestečku Voghera v Lombardii 11. mája 1932. O módu sa zaujímal už od útleho veku, prvé skúsenosti získaval prácou pre miestnych dizajnérov a krajčírov, vrátane svojej tety Rosy.
Chlapec už od začiatku jasne cítil, že odevný dizajn je mu najbližšie umenie, čo ho podnietilo k ďalšiemu rozvoju v umeleckých oblastiach. Vďaka podpore rodičov mal možnosť študovať na renomovanej univerzite École des Beaux-Arts vo francúzskom hlavnom meste. Toto je kde Paríž dýchal životom začal aj svoju odbornú prax, pracoval v salónoch založených o Jean Dessè a Guy Laroche.
V roku 1960, v srdci večného mesta Rím, otvoril Valentino svoj prvý butik s pomocou Giancarla Giammettiho, s ktorým nadviazal nielen obchodné partnerstvá, ale aj dlhoročné priateľstvo. Spoločne vytvorili značku Valentino s uznávaným postavením na medzinárodnom poli. Valentino čerpal inšpiráciu z „Dolce Vita“ Taliansko tej doby, čo sa odrazilo aj v jeho návrhoch. Debut dizajnéra ukázala nielen elegantné, ale aj odvážne outfity, ktoré odrážali ducha slobody a nezávislosti doby. Jeho diela sú na jednej strane rafinované, na druhej strane odvážne experimenty s formou a farebnosťou, vďaka ktorým sú jedinečné.
Jedným z najprelomovejších momentov v kariére Valentina bolo uvedenie „Valentino Red“ v roku 1967. Tento nasýtený, hlboký odtieň červenej sa stal nielen charakteristickým znakom značky, ale aj symbolom triedy a sofistikovanosti. “Valentino Red” sa stal Caesarom červenej farby vo svete módy, mimoriadne žiaduce a inšpirujúce ostatných dizajnérov k experimentovaniu s farbami. V tom istom roku boli od Marcusa Neimana ocenení prestížnou cenou aj páni Garavani a Giammetti.
Éra Haute Couture
V priebehu niekoľkých rokov históriu značky Valentino nabral na sile a spoločnosť si získala obrovskú popularitu. Dizajnéri ju vítali “kráľovná Ríma”. V 70. a 80. rokoch 20. storočia získal Garavani uznanie predovšetkým pre svoje ohromujúce haute couture kreácie. Charakteristickým znakom značky boli večerné šaty a večerné outfity, ktoré si získali srdcia modeliek, herečiek a aristokratiek. Valentino dostal svoje ďalšie ocenenie v roku 1989 a toto bolo všetko titul veliteľa Čestnej légie. Je to najvyššie ocenenie vo Francúzsku udeľované za vynikajúce úspechy v rôznych oblastiach.
Garavani miloval vytváranie outfitov pre konkrétnych ľudí a konkrétne príležitosti. Bol to detailista, ktorý sa osobne staral o každý detail svojich výtvorov. Vzdušné šaty, elegantné kostýmy, vypasované trenčkoty a ikonická červená farba, ktorá bola na jeho počesť pomenovaná „Rosso Valentino“ – to je podstata jeho štýlu. Niet divu, že projekty značky získali takú širokú medzinárodnú pozornosť. Medzi klientov módneho domu patrili mnohé filmové a javiskové hviezdy, ako aj manželky politikov, vrátane: Jacqueline Kennedy-Onassis.
Najikonickejšie kolekcie – história značky Valentino
Módny dom v priebehu rokov vytvoril mnoho ikonických kolekcií, ktoré zostávajú zdrojom inšpirácie pre dizajnérov po celom svete. Okrem už spomínanej kolekcie Valentino Red Collection (1967 ), teda zmyselná a elegantná verzia klasických spoločenských šiat, za zmienku stojí aj niekoľko ďalších. Zaujímavým príkladom je nepochybne Kolekcia Marie Antoinetty z roku 1973, plné šiat so srdiečkovými výstrihmi a krásnymi tylovými rukávmi, všetko vytvorené ako výraz inšpirácie od francúzskej kráľovnej Márie Antoinetty.
V deväťdesiatych rokoch získal Valentino uznanie za svoje odvážne experimenty s kontrastmi. Zbierka Punk-Chic Collection (1994) spájal punkovú citlivosť s eleganciou haute couture, ktorá bola v príkrom kontraste s vtedajšou módou. V čase, keď dominoval minimalizmus, sa Valentino zameral na extravaganciu a ostré kontrasty. Dizajnér sa rozhodol použiť prvky typické pre punkovú kultúru, ako napríklad: čapy, nite a surovosť materiálov, a potom ich zakomponovať do jedinečných, vysokokvalitných výtvorov. Bol to prejav odvahy a umeleckého experimentu, ktorý ukázal, že móda môže byť nielen rafinovaná, ale aj výnimočne zmyselná a rebelská.
Nové vedenie
Návrhár síce svoju značku v 90. rokoch predal, no neznamenalo to koniec jej vplyvu na svet módy. V roku 2007 prevzali funkciu umeleckých riaditeľov Maria Grazia Chiuri a Pierpaolo Piccioli, ktorý vniesol do značky novú energiu. Ich diela odkazovali na Valentinovo dedičstvo a zároveň prinášali modernosť a sviežosť. Po prevzatí módneho domu sa značka posunula smerom k romantickejšiemu a jemnejšiemu štýlu. Zbierka opery z roku 2008 je príkladom tohto prístupu. Ide o kolekciu, z ktorej vyžaruje grácia a krása a zároveň je moderná a plná jemných detailov.
Za zmienku stojí aj ten výborný Rockstud Collection (2010). Táto ikonická séria doplnkov uviedla na trh topánky večerné tašky s výraznými hviezdicovými nitmi známymi ako „rockstuds“. Zaujímavý vzhľad predstavila aj kolekcia, odkazujúca na tú vydanú v roku 1994 Etno-punková kolekcia (2020). Bol to pokus Pierpaola Piccioliho spojiť tradičné etnické vzory s duchom punkovej rebélie. Tento experimentálny prístup k móde, ktorý sa odohral pred tridsiatimi rokmi, sa vracia na mólo v úplne novej, mimoriadnej verzii.
História značky Valentino – aká je teraz?
Dá sa teda povedať, že pod vedením Pierpaola Piccioliho značka Valentino prešla transformáciou smerom k viac romantická a jemná estetika. Jeho návrhy sú plné jemnosti, čipkovaných detailov, pastelových odtieňov a vzdušných látok. To je romantizmus v podobe haute couture. A napriek tomu Valentino stále zostáva verný tradícii haute couture. Centrála v Ríme je naďalej srdcom značky a každá kolekcia odráža ducha Talianska, remeselnú zručnosť remeselníkov a vášeň dizajnérov. Tento záväzok k remeselnému spracovaniu a kvalite je aj naďalej základom značky.
Značka prešla mnohými zmenami, no stále zostáva verná svojim klasickým koreňom. Dizajn Valentino je kombináciou klasiky a modernosti, vďaka čomu sú atraktívne pre staršiu aj mladšiu generáciu. História značky Valentino je nielen fascinujúcim príbehom úspechu, ale aj zdrojom cenných lekcií a inšpirácií pre budúcich podnikateľov, módnych návrhárov a milovníkov módneho sveta. Ukazuje, že inšpiráciu možno nájsť na rôznych miestach, ako je kultúra, umenie, história či dokonca hudba. Je to povzbudenie hľadať kreatívne zdroje inšpirácie a neustále rozvíjať svoju víziu. Môžete si prečítať aj na našom blogu históriu značky Hugo Boss a Versace.
Zanechať komentár