Je tu ešte miesto pre porcelánové bábiky?
Prvé porcelánové bábiky sú umelecké diela, ktoré vznikli v 19. storočí a dodnes sú pre zberateľov cennými majstrovskými dielami. Najcennejšie sú výrobky zo značkových tovární, vytvárajúce unikátne diela inšpirované ľudskou krásou, zakončené jednou z najvzácnejších keramiky, teda porcelánom, v minulosti boli nielen súčasťou zábavy, ale aj presným odrazom trendov. danej doby. Miniatúry postáv sú známe už od staroveku, no ich funkcie sa líšia. Odrážajú duchovné a kultúrne potreby pri zobrazovaní vyšších ľudských síl a plnia zábavné, dekoratívne a vzdelávacie funkcie.
Bábiky sú nadčasovým prvkom ľudskej tvorivosti a model súčasných ašpirácií a konvencií spoločnosti, ktorý spĺňa estetické, emocionálne, psychologické a sociálne potreby. Porcelánové výrobky sú prestížne majstrovské diela, ktoré oceňujú nadšenci, fanúšikovia, umelci, estéti, investori a bábkari. S rozvojom technológií pre časť spoločnosti už porcelánové bábiky nie sú populárne. Na druhej strane ručné práce naberajú na hodnote a ľudia fascinovaní jedinečnosťou týchto bábik tvrdia, že ide o neživú hmotu s dušou, uzavretú v porceláne. Pre niektorých majiteľov sú členmi ich rodín, ktoré sa dedia z generácie na generáciu. A dnes sú ideálnym nápadom darček.
História bábik
V staroveku plnili kultovú funkciu, v kresťanskej dobe zobrazovali Ježiša s Máriou a svätých, a v 16. storočí sa objavili svetské bábiky. Prvé bábiky boli vyrobené z látky a dreva, okolo 1800 sa pridal vosk, aby mali prirodzenejší vzhľad. Ako vieme, ide o materiál citlivý na teplo, preto ho postupom času nahradila papierová drvina, kým okolo roku 1830 sa začal používať porcelán.
Bábika ako jedna z najstarších hračiek vystupovala v mnohých rolách a pri predstavovaní človeka plnila rôzne funkcie: ako detská hračka, magický nástroj, amulet, fetiš, drobnosť, zdobila meštiacke obývačky, napr. aj ako reprezentatívna modelka a manekýnka v módnom divadle. Zhruba od roku 1900 do 50. rokov 20. storočia sa na výrobu bábik používal celuloid a časom ho nahradil vinyl a plast, z ktorého sa vyrábala slávna Barbie. Ruth Harzdler bola tvorcom prvej bábiky Barbie. Na poľskom trhu sa objavil o 30 rokov neskôr, v 80. rokoch, v obchodoch ako Pewex.
Porcelánové bábiky vyrábané ručne v malých sériách boli podpísané ochrannou známkou alebo menom výrobcu. Najznámejší nemecký výrobca porcelánové bábiky, cestoval po celej Európe, potom sa usadil a kúpil továreň na hračky v Sonneberg (Durínsko) a továreň na porcelán v roku 1885. Prvá značka s kotvou bola zaregistrovaná v roku 1893 (kotva a písmená AM v kruhu). Značka s písmenom W označovala hlavu bábiky vyrobenú špeciálne pre Louis Wolfe, spoločnosť so sídlom v Sonnebergu s pobočkami v Bostone a New Yorku, ktorá distribuovala nemecké a americké bábiky v U.S.A. V roku 1910 bola zaregistrovaná známka so štylizovanou kotvou kombinovanou s písmenami AM a okolo roku 1920 bola zaregistrovaná známka s formálnejšou kotvou a písmenami AM na oboch stranách alebo hore.
Zbierka porcelánových bábik
V dnešnej dobe bábiky z porcelán Sú ikonou čias minulých, no stále majú skupinu verných fanúšikov a nestrácajú estetickú a zberateľskú hodnotu ako prestížne umelecké diela. Bábiky si rokmi získali skupinu zarytých priaznivcov, ktorí sú za ne ochotní zaplatiť sumy až niekoľko tisíc dolárov. Ich krása nie je jedinou motiváciou k nákupu, pretože ich ceny neskôr vyskočia až desaťnásobne a bábiky sú jednoducho výnimočne dobrou investíciou.
Jeden z najžiadanejších a najdrahšie bábiky na svete sú Zawieruszyński. Pomerne nedávno bol zaznamenaný predajný rekord jedného z nich v Moskve35 000dolárov. Bábiky manželov Zawieruszyńských sa stali formou investície, aj keď sa nové modely ťažko získavajú, určite je to dobrá investícia na roky. Nákup porcelánových bábik patrí do rovnakej kategórie ako investícia do whisky, starých áut či komiksových dosiek. Bábiky sa vyrábajú v Minnesote, ich história sa začala v Stalowa Wola. Zawieruszyńcy je značka s tradíciami, starostlivo kontrolovaná a ručne vyrábaná manželským párom.
Henryk a Žofia, ktorí vyrezávajú a šijú oblečenie pre svoje bábiky. Spoločne vymýšľajú mená, teda Natália, Anulka, Celestyna, Apolonia. Okrem porcelánu Natalie Apollonie sú vyrobené z iných materiálov, ako je drevo alebo PVC. Ich produkty získali už viac ako 100 ocenení a nájdete ich v každom kúte sveta. Konkurencia je veľmi vysoká, tento typ bábik vyrábajú najmä firmy z Európy: Nemecko, Anglicko, Taliansko a Španielsko. Mimo USA sú to najväčšie trhy a v poslednom čase si získavajú pozornosť zberatelia z Ruska. Niektorí z nich sú nadšenci porcelánových bábik, často hollywoodske hviezdy alebo investori.
Trh sa stratifikuje, vznikajú rôzne módy, trendy a novinky a značka „Zawieruszyński“ vznikla v 90. rokoch na vlne obľúbenosti produktov z východnej Európy, aj keď od nuly vznikali v USA. V súčasnosti existujú lacné bábiky z Číny a falzifikáty pre ľudí s menším rozpočtom, ale ktorí chcú mať jedinečnú bábiku. Celosvetová rekordná cena za porcelánovú bábiku je vyše 6 miliónov, je to 200-ročná bábika, mechanický „Birdman“, ktorý vie hrať aj na flaute.
Módne kánony
Móda bola vždy prvkom kultúry najbližším zvykom, jej verným odrazom sa stali aj figuríny a bábiky. Ľudia sa začali starať o elegantné oblečenie pre bábiky, často veľmi rafinované, zodpovedajúce prevládajúcim trendom. Oblečenie bábiky bolo dokonca modelom, ktorý ukazoval, aká bola aktuálna móda, šaty a vzory boli precízne reprodukované podľa trendov danej doby.
Obrovská úloha bábik v móde zostala prijaté z dôvodu nedostatku modelingovej profesie. V minulosti sa oblečenie neprezentovalo na skutočných ľuďoch, ale na bábikách, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou módneho sveta. Začiatky jej rozvoja siahajú do 14. storočia, kedy sa prostredníctvom bábik začali prenášať informácie o módnom oblečení a účesoch. Bábiky boli ekvivalentom dnešných časopisov, namiesto hračiek slúžili ako pomocná pomôcka pri šírení informácií o zmenách v móde, slúžili aj ako modely a trojrozmerné nástenné časopisy.
V neskorších storočiach sa modelové bábiky začali nazývať „pandoras“. V anglickojazyčnej literatúre o histórii odievania sa tento typ bábik najčastejšie označuje termínom módne bábiky v nemčine a francúzštine: modepuppen a les poupées de mode. Napriek námietkam niektorých poľských učiteľov sa termín „módne bábiky“ stal medzi zberateľmi bežný a akceptovaný v každodennom jazyku. Medzi módne bábiky patria nielen staré „Pandory“, ale aj porcelánové bábiky z 19. storočia v módnom oblečení a najnovšia inkarnácia bábiky modelky, Barbie.
Porcelánová krása
Porcelán, považovaný za jeden z najušľachtilejších materiálov, má svoj vlastný dátum začiatok v 7. storočí v Číne. Riad, vázy a figúrky sa vyrábali z tzv „piesočný porcelán“. Z Číny sa porcelán dostal do Japonska, kde sa tradičný čaj podával v keramických šálkach. O sto rokov neskôr výrobky z kaolínovej hliny kombinovanej s kremeňom a živcom priviezli do Európy obchodníci.
Je zdokumentované, že v krajine sa prvýkrát podarilo vyrobiť porcelán v roku 620 a úzky okruh výrobcov držal v tajnosti zloženie svojho ceneného tovaru a spôsob výroby porcelánu. Až v roku 1708 Ehrenfried Walther von Tschirnhaus vyrobený v roku 1709 oficiálne oznámil vynález európskeho porcelánu. V Meissene vznikla prvá továreň na biely porcelán, kde slávny nemecký umelec Horold zdobil porcelánové výrobky meissenskými farbami.
Umenie zdobenia porcelánu sa rozvinulo natoľko, že časom začal mať okrem praktickej funkcie aj funkciu dekoratívnu. Najväčší rozvoj porcelánu v Európe nastal v 18. storočí vďaka kráľovskému a kniežaciemu mecenášstvu.
Porcelán nazývaný biele zlato sa stal exkluzívnym produktom. Bola taká vzácna, že jedna porcelánová cetka stála za dedinu. Verilo sa, že má magické vlastnosti, napríklad že nádoby z neho vyrobené sa po naplnení jedom rozbijú. Panovníci a buržoázia, ktorí sa chceli chrániť pred smrťou, hľadali porcelánové džbány a poháre.
Dnes sa porcelán zdobí ručne aj strojovo. Dostupnejšie a lacnejšie sú výrobky zdobené laserom, na trhu sú dostupné rôzne biele keramické sady a jednotlivé porcelánové drobnosti. Je vyrobený z materiálu vytvoreného pred stovkami rokov jedálenské a kávové súpravy, figúrky, vázy, rakvy, bábiky a šperky.
Technológia vs porcelán
Okrem dôležitej úlohy bábiky ako modelka, bývala stálym prvkom domácej a spoločenskej výzdoby, pretože sa s ňou dievčatá a dievčatá hrali, kým sa nevydali, bez ohľadu na vek, v ktorom sa vydali. V čase sobáša ho dostal niekto z najbližšej rodiny alebo si ho ponechal. Bol to istý obrad prechodu z detstva a hry do dospelosti.
Civilizácia a kultúrne zmeny prenikli aj do sveta bábik, čoraz zriedkavejšie je vidieť dievčatko kráčať po ulici s kočíkom pre bábiky alebo podobne ako bežní ľudia, skôr filmové ideály, idoly. Aj forma hry sa mení na digitálnu a virtuálnu. V ére technologického rozvoja boli bábiky nahradené robotmi, ktorí môžu vykonávať domáce, obranné a dokonca aj partnerské či manželské povinnosti. Módu ovládli ľudia či hologramy a v domácej sfére sa stáva, že ľudí nahrádzajú robotické bábiky.
Detské miniatúry sa naopak veľmi podobajú živým postavičkám vybavené vitálnymi funkciami. V dobe robotizácie a digitalizácie sa technika stala neoddeliteľnou súčasťou každého aspektu civilizácie, takže zasiahla aj do sveta bábik. Porcelán je nahradený materiálom, ktorý veľmi pripomína ľudskú kožu a dušu majstrovského diela bábiky nahrádza umelá inteligencia, ktorá dokáže vykonať akúkoľvek naprogramovanú akciu. Svet sa neúprosne uberá novým smerom a tomu je podriadená aj výroba bábik, no s prihliadnutím na ľudskú potrebu krásy si porcelánové bábiky vždy nájdu svojich milencov, ktorí ocenia ich estetickú, nestarnúcu dušu.
Zanechať komentár