História značky Balenciaga
Balenciaga je oveľa viac než len značka – je to legenda vo svete módy, ktorej história už desaťročia udáva trendy a definuje modernú eleganciu. Jeho korene siahajú do skromného ateliéru v španielskom San Sebastiáne, kde mladý Cristóbal Balenciaga, uchvátený krajčírstvom, začal svoju cestu do sveta módy. Od skromných začiatkov až po globálne uznanie, históriu značky Balenciaga zostáva inšpiráciou pre dizajnérov aj milovníkov módy po celom svete. Napriek zmenám v riadení a vývoju trendov vždy zostal verný svojim koreňom a zachoval si ducha inovácie, ktorý z neho urobil legendu.
Hľadanie príležitosti
Meno Balenciaga nie je nič iné ako priezvisko jej zakladateľa. Cristóbal Balenciaga sa narodil v roku 1895 a podľa niekoľkých zdrojov vyrastal v malom prímorskom mestečku v Španielsku. Jeho prvý kontakt s módou bol, keď po smrti otca začala jeho matka pracovať ako krajčírka, aby uživila rodinu. Ako väčšina detí tej doby bol samouk. Vtedy neexistovali žiadne módne školy ani vzdelávanie v oblasti dizajnu či strihania vzorov. Rodiny žijúce v chudobe sa často naučili šiť od miestnych zborov prostredníctvom praktických skúseností. Je zaujímavé, že počas celej svojej kariéry dizajnéra Balenciaga ani raz nenačrtol dizajn ceruzkou na papier. Ale potešený prácou svojej matky sa vo veku 12 rokov začal svoju vlastnú cestu do sveta módy ako učeň v letovisku San Sebastian.
Svoj prvý módny dom založil v roku 1917, no nie pod slávnym menom, ktoré poznáme dnes, ale skratkou matkinho dievčenského mena – Elisa. Po nejakom čase, v 20. rokoch, otvoril druhý obchod, tentoraz v Madride. V roku 1937 bol však Balenciaga nútený presťahovať sa do Francúzska kvôli španielskej občianskej vojne. A práve v hlavnom meste módy bol oslavovaný ako nespochybniteľný líder francúzskej haute couture. Jeho prvý módny dom na Avenue Georges V sa rýchlo stala najexkluzívnejším krajčírskym štúdiom v Paríži na rovnakej úrovni ako módne domy, aké boli v tej dobe Dior.
Éra inovácií
Už v takom mladom veku boli jeho zručnosti pri strihaní vzorov a stavbe odevov vynikajúce. Ako sme spomínali, namiesto plánovania či skicovania svojich návrhov začal so samotnou látkou. Navyše poznal umenie manipulácie s materiálmi, aby sa naplno prejavil ich potenciál. Dokonalé remeselné spracovanie bolo to, čo odlišovalo Balenciagu od značiek ako napr Chanel a Dior. Jeho genialita mu priniesla početné uznanie, ale samotný dizajnér si nechal svoje kruhy malé. S niekoľkými sa spriatelil a obdivoval, počnúc Christian Dior, cez Huberta De Givenchy, až po Carmel Snow a Diane Vreeland. Bol to introvert, o ktorom bolo známe, že sa dištancoval od médií a paparazzov.
Balenciaga tak predviedla nielen vynikajúce krajčírstvo, ale bola aj priekopníkom nových techník a materiálov. Zaviedol inovácie ako použitie umelých tkanín, dizajn búnd bez goliera a večerné šaty s modernými štýlmi, ktoré nanovo definovali štandardy elegancie. Avšak až v 50. a 60. rokoch 20. storočia dosiahol dizajnér vrchol svojej tvorby. Jeho odvážne návrhy vrátane ikonických sáčkových šiat a bariérového kabáta, získali medzinárodné uznanie a inšpirovali ďalšie generácie dizajnérov.
História značky Balenciaga – dedičia dedičstva
Po niekoľkých mimoriadne úspešných desaťročiach Balenciaga v roku 1968 nečakane zatvorila svoj módny dom. Žiaľ, zomrel len o štyri roky neskôr vo veku 77 rokov. Správa o zatvorení módneho impéria nechala zákazníkov značky šokovať, no on sám vraj veril, že už neexistuje skutočný spôsob, ako navrhovať couture. Dopadlo to však inak. V roku 1986, o necelé dve desaťročia neskôr, sa tak stalo nová éra Balenciaga. Ten, kto k tomu prispel, je Nicolas Ghesquière, známy tým, že Balenciagovi vdýchol nový život už od jeho prvej show s/s 98. Mnohé z jeho výtvorov sú dodnes ikonické, od Patchworkových šiat až po tašku Motorcycle Lariat.
Na druhej strane v roku 2001 módny dom prevzal Kering, v súčasnosti majiteľ Saint Laurent, Alexander McQueen a Bottega Veneta. V roku 2015 Demna Gvasalia bol vyhlásený za nového kreatívneho riaditeľa Balenciaga a odvtedy sa o ňom hovorí každý. Pripisuje sa mu aj to, že v mnohých smeroch pomohol revitalizovať značku a zároveň zachoval umeleckú integritu Cristobalových strihov a tvarov. Vďaka Demne bol módny dom v roku 2018 uznaný ako najrýchlejšie rastúca značka Kering.
Bol to on, kto počas výstavy v roku 2020 oživil korene house a couture. Tento dôležitý moment ukázal, že značka sa vracia k svojmu skutočnému dedičstvu. A to preto Balenciaga nevyrába couture kolekciu od samotného Cristobala. Zdá sa, že Demna je dôstojným pokračovateľom dedičstva značky. Stále počujeme o jeho ďalších akciách, ktorých cieľom je vyniesť Balenciagu do výšin svetovej módy. Minulý rok na výstave s/s 23 prekvapil priemysel najnovšou spoluprácou s Adidas, so športovcami v hlavnej úlohe.
Duch oblečenia
Dnes je vplyv Cristóbala Balenciagu stále viditeľný vo všetkých návrhoch domu, a to ako prêt-à-porter, tak aj couture. Jeho majstrovské techniky pretrvali vo všetkých renomovaných kolekciách Balenciaga. Značka sa neustále rozvíja a znovu získava svoj jedinečný charakter, pričom pod vedením Gvasalia podniká odvážne iniciatívy. Od spolupráce so Simpsonovcami až po výber Kim Kardashian za svoju najnovšiu múzu, módny dom prekvitá rovnako ako v 50. rokoch. História značky Balenciaga nie je len poctou minulosti, ale aj inšpiráciou do budúcnosti. Značka pokračuje v tradícii inovácií a dokonalosti, ktorá z nej urobila módnu ikonu. Spojením tradície s modernosťou neustále prekračuje hranice a formuje trendy, pričom zostáva verný svojim koreňom.
Zanechať komentár